Content maken? Vijf mogelijke missers

Het leven van een content marketeer valt niet mee. Kijk hier maar eens wat je allemaal moet kunnen. Een van de dingen die belangrijk is, is het kunnen schrijven van goede teksten. Dat valt echter nog niet mee. Hieronder een aantal valkuilen waar je voor moet oppassen:

Niet schrijven voor je publiek

Voordat je begint met het maken van content voor je publiek, moet je natuurlijk wel eerst weten wie ze zijn. Content maken zonder een duidelijk beeld van de doelgroep is geen goed idee. Persona’s kunnen helpen bij het vaststellen wie je doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben. Steeds meer marketeers proberen hun content SEO-proof te maken. Heel goed natuurlijk, maar ook daarbij geldt: verlies je publiek niet uit het oog.

Saaie koppen makezzz….

Jep, goede koppen verzinnen valt niet mee. Nu zit ik naast iemand die de goede, pakkende koppen zo uit zijn mouw schudt, maar niet iedereen heeft dat geluk. Net zoals overal telt ook bij een tekst de eerste indruk. Je tekst kan nog zo goed zijn, het is de kop die mensen doet besluiten om wel of niet verder te lezen. Kies bijvoorbeeld voor een opsomming (‘Zeven manieren om…’), speel in op actualiteit, toets een hypothese (‘Trump: ramp of zegening?’), prikkel de lezer door te zeggen wat ze niet moeten doen (‘Vier manieren om je persbericht te verprutsen’), geef de urgentie aan (bijvoorbeeld rondom nieuwe wetgeving) of zet hem op het verkeerde been (‘Content marketing? Niet aan beginnen!’).

Spelfouten maken

We hebben niet allemaal het groene boekje in ons hoofd, maar foutloos schrijven is een must. Zet dus dat groene boekje naast je computer en vraag een collega om je teksten na te lezen. Spelfouten maken geen professionele indruk!

Schrijven om het schrijven

De druk om te produceren is vaak hoog. Maar schrijven om het schrijven, content online slingeren omdat er dan in ieder geval íets online staat, dat is geen goed idee. Liever 1 goed artikel dan 5 matige. Schrijf omdat je goede, nuttige content voor de publiek wilt maken, niet omdat je een doelstelling te halen hebt. Hoewel doelstellingen natuurlijk altijd een goede stok achter de deur zijn!

De SEO vergeten

Hierboven zei ik: verlies je publiek niet uit het oog bij het SEO maken van een tekst. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat SEO niet belangrijk is! Zorg ervoor dat je tekst, koppen, tussenkoppen, tags en afbeeldingen zo geoptimaliseerd zijn dat google jouw informatie sneller indexeert.

Direct aan de slag of toch nog hulp nodig? Wij helpen je graag bij het schrijven van een pakkende tekst!

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *