Content marketing en LinkedIn, een gouden duo?

LinkedIn is hèt kanaal voor het onderhouden van je zakelijke contacten, wanneer je op zoek bent naar een nieuwe collega of om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in jouw werkveld. Maar naast dat LinkedIn je individueel heel veel kan opleveren, geeft het kanaal je ook als bedrijf heel veel mogelijkheden. Want net als jijzelf gebruiken ruim 6 miljoen andere Nederlandse professionals het netwerk van LinkedIn met hetzelfde doel: informatie winnen over wat er speelt in zijn of haar zakelijke omgeving. Waarom zou je daar als bedrijf geen gebruik van maken? Al eerder schreven we over hoe je mogelijk de mist in kunt gaan bij het maken van content. Inmiddels weet je ook dat verspreiding van je content minstens zo belangrijk is. In deze blog neem ik 5 aandachtspunten met je door die belangrijk zijn bij de keuze voor de combinatie content marketing en LinkedIn.

Informeer

LinkedIn gebruik je om professionals te bereiken, om ze te informeren over het werkveld, speel daar op in. De content die je op Linkedin plaatst moet een informerend karakter hebben, niet te commercieel zijn, maar tegelijkertijd wel prikkelen. Eigenlijk exact wat goede content marketing inhoudt. Professionals willen niet gespamd worden met reclame maar willen wat opsteken in ‘dat half uurtje’, wanneer ze door hun nieuwspagina scrollen. Stel jezelf de vraag: hebben mijn lezers hier (op professioneel vlak) iets aan, worden ze er wijzer van?

Trap af met een pakkend begin

Ter aansluiting op de vorige tip: je netwerk scrollt, hou daar rekening mee. Daarnaast mag je ervan uit gaan dat minstens de helft van al je ‘scrollers’ scrollt via een telefoon. De weergave van een artikel op een smartphone is ongeveer 150 woorden, daarna moet er geklikt worden op ‘Lees meer..’. Zorg er dus voor dat de eerste zinnen van je verhaal pakkend zijn zodat men door wil lezen. Ga voor inhoudelijke zinnen en vermijd commercieel getinte teksten. Nog beter, ga voor beeld. Daarvoor hoeft men namelijk minder moeite te doen en dat vinden ze fijn, tijdens hun half uurtje scrollen.

Blijf bescheiden

Post niet te veel. Je wilt natuurlijk niet die ‘irritante connectie’ zijn waarmee iedereens nieuwspagina continue vol staat. Het is niet goed voor je reputatie en daarmee verlies je hoogstwaarschijnlijk volgers. Dus, hou het bescheiden. Post maximaal 3 keer per week interessante content en geef je volgers op die momenten interessant leesvoer waarmee ze weer even zoet zijn.

Interactie is goud

Zorg ervoor dat je niet alleen maar zendt, maar ontvang ook. Wanneer je content hebt geplaatst, is het niet zo dat je de rest van de dag uit je neus kan eten zodat je de volgende dag weer bezig kan met nieuwe content. Nee, LinkedIn is een prachtig kanaal om je te mengen in je netwerk. Dus reageer op reacties, ga het gesprek aan, volg terug en reageer ook posts van anderen. Wees interactief, zo vergroot je je netwerk.

Verbreed je bereik

Waarschijnlijk is jouw persoonlijke netwerk anders dan je bedrijfsnetwerk. Door te posten via je bedrijfspagina en dit te delen op je persoonlijke pagina vergoot je je bereik. Daarnaast laat je professionals weten dat je actief bent met je bedrijfspagina en hiermee genereer je weer meer volgers. Win-win!

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *