Customer journey Ikea

Zoals jullie weten ben ik fan van Ikea. Maar niet alleen ik, ook een aantal van mijn collega’s kennen de collecties uit hun hoofd. Zo blijken sommige een gehele Ikea-inrichting te hebben en is de Klippan kennelijk niet alleen een favoriet onder studenten. We zijn niet enkel fan van de producten, maar ook van de manier waarop ze aan content marketing doen.

Customer journey

Marketingmanager Inge is voornamelijk enthousiast over de gehele ‘customer journey‘ die je doorloopt als je naar de Ikea gaat. De customer journey is een roadmap waarin je de reis van de klant beschrijft en bestaat uit vier fases: ideevorming, oriëntatie, keuze en retentie. De map brengt contactmomenten in beeld en heeft als doel de klant bewust te maken van je merk. Hieronder zie je de customer journey die een klant bij de Ikea aflegt. Ook al heb je net voor een paar honderd euro aan spullen afgetikt, zodra je de kassa voorbij loopt en vier appelflappen voor een euro ziet, denk je toch écht dat je een goede koop hebt gedaan en verlaat je met een goed gevoel de winkel.

Ikea is zowel offline als online heel actief. Sinds een paar maanden ben ik trouwe volger van het Ikea YouTube-kanaal. Ik woon in een klein appartement met veel spullen en denk al weken na over hoe ik dat nu zo efficiënt mogelijk kan inrichten. Veel dingen heb ik al weggedaan of verkocht, waaronder mijn te grote eettafel en stoelen. Met als resultaat dat ik nu al een paar weken met mijn bord op schoot op de bank dineer, want ik heb nog geen oplossing gevonden.

Woonfrustratie

Ikea is begin dit jaar begonnen met een YouTube-serie met woonfrustraties: de woonfrustratie van. Dat was zo’n succes dat ze meteen een tweede seizoen hebben gemaakt. Het zijn korte video’s van ongeveer drie minuten waarin iemand een probleem uitlegt met zijn of haar ruimte. Dit kan een logeerkamer zijn waar zes kinderen moeten kunnen logeren, een rommelige badkamer, een te kleine studentenkamer, woonkamer of tuin; Ikea heeft overal een slimme oplossing voor. Zodra het probleem duidelijk is, gaat desbetreffende persoon heerlijk een kopje koffie drinken en als ze thuiskomen is het probleem opgelost. Geweldig toch?

Ikea laat zien hoe je op een creatieve manier producten verkoopt. Geen opsomming van USP’s en fantastische aanbiedingen, maar juist oplossingen en toepassingen laten zien.

Ik zal eens kijken of ik mijn woonfrustratie ook kan oplossen met de tips van Ikea, maar voor vanavond wordt het toch weer een bordje op schoot.

 

 

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *