Vakantieblues? Zo maak je ook in de zomer goede content

Foto: Margriet Brus

In de zomer is het -zeker in sectoren zoals de bouw- vaak rustig. Klanten en relaties zijn met vakantie en waarschijnlijk geldt dat ook voor een groot deel van je collega’s. Daarom is het in deze periode soms lastig om leuke content te bedenken voor je site, nieuwsbrief of social media.

Vakantietips

Voor de hand liggend maar toch leuk is inhaken op de vakantie. Je zou je klanten bijvoorbeeld een aantal vakantietips kunnen geven over leuke plekken waar ze naartoe kunnen, maar je kunt ook tips geven die hun helpen bij hun werk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tips over klusjes die in de zomer goed gedaan kunnen worden (databases opschonen, adreslijsten actualiseren, klantcontacten aanhalen, opruimen). Ben je zelfstandig ondernemer, dan zou je ook kunnen vloggen vanaf je vakantieadres. Vertel wat jou als architect opvalt aan de lokale bouwstijl, of laat gewoon zien wat je zoal doet en meemaakt op vakantie.

Foto’s

Fotowedstrijd Technische Unie

Als je collega’s ervoor in zijn, zou je ze kunnen vragen een foto te delen vanaf hun vakantieadres. Het is helemaal leuk als ze allemaal een item meenemen om te fotograferen. Je zou dit item ook aan je klanten kunnen uitdelen en hen vragen foto’s te maken, zoals bijvoorbeeld de Technische Unie deed. Zij deelden aan het eind van de vakantie opblaasbare hamers uit en vroegen hun klanten ludieke foto’s te maken met als thema ‘Weer aan de slag’. De leukste foto’s kregen uiteraard een beloning.

Behind the scenes

Achter de schermen bij een video-opname voor Zoontjens.

Gebruik de rust die er in de vakantieperiode waarschijnlijk heerst in je bedrijf, om achter de schermen-foto’s of video’s te maken. Laat collega’s bijvoorbeeld vloggen over wat zij doen, of maak een fotoreportage over de werkzaamheden van de secretaresse, werkvoorbereider, monteur enz.

Inhakers

Ook in de zomer is er niet alleen komkommernieuws. Houd goed in de gaten of er nieuwtjes of evenementen zijn waar jij als bedrijf op kunt inhaken. Denk bijvoorbeeld eens aan deze dagen en evenementen:

Eerste drie weken van juli: Tour de France. Zo organiseerde de Technische Unie in 2016 een fotowedstrijd over ‘jouw Tour de France-moment’.

Eerste twee weken van juli: Wimbledon. Wederom een geschikt evenement voor een fotowedstrijd. Of word creatief met ‘strawberries and cream’…

2 juli: Comic Sans Day

Beeld uit de Zwarte Cross-campagne van For Farmers

14-16 juli: Zwarte Cross. ‘Brokkenmakers’ For Farmers is groot op dit festival aanwezig en begint al vroeg met het uitdelen van kaarten, en het delen van tegelwijsheden en andere foto’s.

17 juli: World Emoji Dag

30 juli: Cheesecake Day. Deel eens taart uit aan je klanten. Een aantal maakt hier vast foto’s van en deelt deze op social media.

13 augustus: Linkshandigendag

18-20 augustus: Lowlands

Eerste week augustus: Gay Pride Amsterdam. Geef je bedrijfslogo en -site regenboogkleuren. Of doe -als je echt veel tijd hebt- dit met je archief:

Recycle

Tot slot: vergeet niet dat oude content niet perse gedateerde content is. Bekijk eens goed welke content je het afgelopen jaar hebt verspreid en of een deel daarvan (met eventuele wijzigingen) opnieuw gebruikt kan worden. Je kunt ook in de zomer terugkijken op wat je in het eerste half jaar hebt gedaan, gemaakt of gepubliceerd.

Ik wens je veel creativiteit in de zomer en natuurlijk een fijne vakantie!

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *