Content creëren met Instagram: 5 tips

Wil je met jouw bedrijf aan de slag met Instagram? Goed idee. De fotobewerkingsapp telt wereldwijd 600 miljoen actieve gebruikers. Daarmee is het na Facebook de populairste social. Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van een goede kiek. Vijf tips voor het creëren van coole content marketing op Instagram.

Goede match?

Bedenk eerst of jouw doelgroep zich wel op Instagram begeeft. Je hebt weinig aan die ene prachtplaat als jouw klanten zich liever vermaken met Twitter. Uit onderzoek van Newcom Research blijkt dat de app vooral populair is bij jongeren tussen de 20 en 39 jaar. Een doelgroep die vooral visueel is ingesteld. Ga dus na of jouw product of dienst zich leent voor een leuke foto of video. Houdt jouw bedrijf een leuk evenement voor klanten? Neem mee die smartphone en leg de interactie vast op de gevoelige plaat. Andere voorbeelden van fotogenieke onderwerpen zijn: fashion, recepten, auto’s, architectuur en cultuurplatformen. Iconosquare is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in wat jouw doelgroep bezighoudt.

Bepaal je doel

Foto: KLM

Zoals bij iedere vorm van content marketing is er geen strategie zonder doel. Bedenk dus van tevoren goed wat je met je posts wil bereiken. Zo is Instagram bijvoorbeeld erg geschikt om merkbekendheid te genereren. Wil je een persoonlijk inkijkje geven in jouw bedrijfscultuur? Een leuke foto van jouw sales-team tijdens de jaarlijkse personeelsdag doet wonderen. Ook KLM slaagt hier goed in met hun eigen account. Andere doelen kunnen zijn: het verhogen van de klantinteractie, kennis en talent laten zien, een product introduceren of het stimuleren van verkoop.

 

 

 

Schakel influencers in

Foto: Liesbeth Rasker

Doe een beroep op influencers. Wat zijn aansprekende personen voor jouw doelgroep? Vaak kunnen deze mensen rekenen op een grote schare volgers. Zo schakelde Maaslander fitgirl en foodblogger Jet van Nieuwkerk in voor een middagje kaas maken op de boerderij. Van Nieuwkerk plaatste op haar Instagram-account een kort filmpje van haar belevenissen. Reis- en lifestylejournalist Liesbeth Rasker blogt er vrolijk op los voor Linda Magazine. Regelmatig post zij jaloersmakende foto’s van zonovergoten palmstranden en hippe city trips. Met 41.800 volgers staat Rasker dan ook garant voor een groot bereik.

 

#Tag till you drop

Je kunt op Instagram niet genoeg hashtags gebruiken. Jouw foto’s worden beter gevonden wanneer je in je tags relevante onderwerpen en labels tikt. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat 88 procent van de Instagram-posts een hashtag heeft. Hashtags nodigen uit tot likes en comments. Die zorgen weer voor een grotere klantinteractie. Tip: plaats je hashtags niet in de hoofdregel maar in een reactie eronder.

Vintage of fonkelnieuw?

Ga je voor een jaren 60-look of mik je toch op een full color plaatje met keihard contrast? In de app kun je jouw foto’s bewerken met 26 verschillende filters. Kies wel voor één filter als je uit naam van een bedrijf blogt. Een veelvoud aan kleureffecten zorgt al snel voor een bonte kermis en staat niet professioneel.

 

Koen Wieriks is journalist bij Eisma Content Marketing. Hij houdt zich onder andere bezig met het maken van video-producties, schrijven van artikelen en begeleiden van webinars.

Over Koen Wieriks

Koen Wieriks is journalist bij Eisma Content Marketing. Hij houdt zich onder andere bezig met het maken van video-producties, schrijven van artikelen en begeleiden van webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *