Inspirerende content marketing: vloggen met HEMA

Ik herinner mij m’n middelbare schooltijd nog als de dag van gisteren. Met een enorme, rode KipLing tas op mijn rug met een sleutelhangeraapje genaamd Kenny, ging ik vol spanning de eerste keer naar school. Ik had simpele schriftjes en vulpennen, nog geen mobiele telefoon en thuis hadden we Windows 95 met een trage internetverbinding via de telefoonlijn. Hoe anders is het nu als scholieren naar school gaan. Hoewel de spanning misschien hetzelfde is, heeft iedere scholier een mobiele telefoon met SnapChat en Instagram en kijken ze dagelijks naar YouTube-video’s op het internet. HEMA speelt hier heel goed op in.

Zo hielden ze vorig jaar een campagne voor scholieren: Eigen school, Eigen ding. Door middel van Do It Yourself (DIY) workshops konden leerlingen hun schoolspullen personaliseren. Deze workshops gaan ze ook dit jaar weer houden, maar daarnaast heeft het warenhuis iets nieuws gelanceerd. In de zomer start de ‘summer school’, waarin vlogtrainingen worden gegeven door bekende YouTubers.

Summer school

Tijdens deze summer school kunnen middelbare scholieren van 11 tot 18 jaar, gedurende de zomer lessen volgen over vloggen. Desiree Vernie, Marketing Communicatie manager van de HEMA: “Je eigen identiteit ontdekken blijft belangrijk voor tieners en we weten dat YouTube en vlogs hierin een belangrijke rol spelen. Daarom bieden we dit jaar met de vlog academy de ultieme vorm van zelfexpressie; het maken van video’s en vlogs. We hebben een aantal van de grootste en populairste YouTubers aan de vlog academy verbonden en bieden samen met hen een platform voor scholieren waar zij de kneepjes van het vak kunnen leren.”

Bekende YouTubers

De vlogtrainingen worden gegeven door acht bekende YouTube-sterren in een HEMA filiaal in Nederland. Iedere week onthult de HEMA een docent en kan je je inschrijven. Inmiddels zijn drie van de acht docenten bekend:  Joy van Beautynezz, Noah, Marthijn en Jesper van Ponkers en Bonnie van Boncolor. Joy heeft een YouTube-kanaal met ruim 520.000 volgers en blogt speciaal voor tieners over de nieuwste trends in beauty en fashion. Tijdens de sessie geeft ze tips over hoe je een succesvolle vlogger kunt worden. Noah, Marthijn en Jesper hebben zo’n 440.000 volgers en gaan een training geven over hoe je een video edit en een green screen kan gebruiken. Bonnie geeft ook filmles aan kinderen en geeft een workshop vloggen. De inschrijvingen gaan snel, dus mocht je de boot mislopen dan zijn de sessies ook te volgen via een livestream.

Het is niet de eerste keer dat de HEMA met unieke schoolcampagnes komt. Zo was er eerder al onderstaand filmpje dat viral ging voor de promotie van schoolspullen:

En konden leerlingen hun spiektips doorgeven aan de HEMA om zo een waardebon te krijgen voor de HEMA-spiekpen.

Daar was natuurlijk niet iedereen even blij mee, maar de HEMA trekt zich daar lekker niets van aan. Echt HEMA zullen we maar zeggen.

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *