Inspirerende content marketing: Burgers’ Zoo

Burgers’ Zoo staat op mijn favorietenlijstje als het gaat om dingen ondernemen in Arnhem. Niet alleen de dierentuin zelf, maar ook hun social media-kanalen staan tussen mijn favorieten. Na Burgers’ Ocean, Desert, Rimba, Bush en Safari is onlangs de Mangrove geopend. Maanden van te voren werd er al over gesproken en Burgers’ Zoo maakte iedereen razend nieuwsgierig met hun content marketing-uitingen. Nieuwsberichten, achtergrondartikelen,(drone)video’s, vlogs en zelfs een live-stream van de bouw, alles werd uit de kast getrokken voor publiciteit van de mangrove. Ik stond dan ook te popelen om er naartoe te gaan.

Met een oppervlakte van 3000 vierkante meter en een hoogte van 16 meter, is de mangrove het grootste overdekte mangrovegebied ter wereld. Het is geïnspireerd op het natuurgebied gelegen in het Zuid-Amerikaanse land Belize. Over de hele wereld verdwijnen mangrovebossen om ruimte te maken voor particuliere landbouw. Burgers’ Zoo wil met de mangrove bewustwording creëren bij bezoekers over het belang van mangroves voor onze natuur. Op de website kun je de gehele tijdlijn van de bouw volgen, vanaf de start tot nu, met allerlei nieuws- en achtergrondartikelen en video’s. In de mangrove leven onder andere zeekoeien, vissen, krabben en vliegen honderden vlinders.

Met de vlinderzoekkaart kunnen de bezoekers zelf zoeken naar de vlinders die ze hebben gespot in de Mangrove

De dierentuin is ontzettend creatief met hun uitingen. Niet alleen voor de mangrove, maar ook voor de rest van de dieren. Zo hebben al verschillende videorangers gevlogd over het wel en wee in de dierentuin. Momenteel vlogt videoranger Noëlle wekelijks over de dieren en geeft ze een kijkje achter de schermen: hoe worden de hamerhaaien gevoerd? Hoe leven de vlinders in de mangrove? En wat eten vleermuizen eigenlijk? De doelgroep is voornamelijk de jonge bezoeker van de dierentuin, maar stiekem vind ik het zelf ook heel leuk om de vlogs te volgen.

Naast de vele video’s produceert Burgers ook televisieseries, wederom voor kinderen. De meest recente serie ‘Zoë en Silos’ gaat over een meisje (Zoë) met veel kennis van dieren en de natuur. Ze is als abonnementhouder regelmatig in de dierentuin te vinden en beleeft allerlei avonturen. De serie bestaan uit tien afleveringen van ongeveer tien minuten. Naast de televisieserie zijn er ook musicals te zien in de dierentuin. Zo was er vorig jaar de ‘Deep Ocean Monsters’ en momenteel speelt de ‘Mangrove musical’, beide met Zoë en Silos in de hoofdrol.

Ook is er de Burgers’ Zoo Snapshot, een app waarmee je in een 360 graden wereld dierenfoto’s kunt maken en zo kan ik nog wel even doorgaan met de vele content marketing-uitingen van de dierentuin. Wil je zelf ook met content marketing aan de slag? Probeer dan creatief te zijn met de content die je maakt. Burgers´ Zoo heeft een duidelijke doelgroep en gebruikt verschillende kanalen om die doelgroep te bereiken. Misschien is een televisieserie of musical iets boven je budget, maar een vlog met je telefoon is Zoo gemaakt!

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *