livestreamen: hoe dan?

Livestreaming video is hot: Instagram Live Stories, SnapChat Live Stories, Facebook Live, Periscope, BeLive.tv en sinds kort YouTube Live zijn een aantal voorbeelden van live videoplatformen. Live video’s hebben meer impact dan reguliere video’s. Zo krijgen Facebook Live video’s tien keer zoveel reacties dan normale video’s (Newsroom, 2016). Ook wordt er drie keer langer naar live video’s gekeken dan naar video’s die eerder zijn opgenomen. Voldoende redenen om hier eens dieper op in te gaan. Want hoe kun je als bedrijf live video inzetten? Wat zijn de mogelijkheden, en welk platform is geschikt voor jou?

Vanzelfsprekend dien je eerst te weten voor welke doelgroep en met welk doel je gaat livestreamen. Weet waar je doelgroep zich bevindt en bedenk welk platform je wilt gebruiken. Heb je veel volgers op Facebook? Gebruik dan Facebook Live of BeLive.tv. Zit je publiek voornamelijk op jouw YouTube-kanaal, gebruik dan YouTube Live. Hetzelfde geldt voor Instagram of Snapchat Live Stories. Je kunt natuurlijk ook meerdere kanalen inzetten om een nog groter publiek te bereiken.

Platforms
De meest populaire platforms van dit moment zijn Facebook Live, Instagram Live Stories en Periscope. Bijna iedereen heeft Facebook, dus om live te gaan hoef je je niet apart te registreren of een app te downloaden. Het is heel simpel te gebruiken en je ziet meteen wie naar je livestream kijkt. Persicope is de livestreamingsapp van Twitter. De bedenkers van Periscope wilden iets maken dat op teleportatie lijkt. Door middel van een live video kunnen de mensen de wereld door de ogen van een ander bekijken en ook zelf uitzenden. Instagram Live Stories bestaat sinds november vorig jaar en werkt hetzelfde als de vorig genoemde livestreams. Mensen kunnen meteen reageren of een like/hartje geven. Alle livestreams verdwijnen weer zodra je offline gaat.
BeLive.tv is een online omgeving waarmee je alleen of samen met je collega’s op Facebook kunt livestreamen. Zie het als een soort ‘webinar’-omgeving waarbij je van tevoren een agenda maakt en een presentatie voorbereidt. Sowieso is het goed om niet zomaar live te gaan zonder een plan. Uiteindelijk wil je graag meer betrokkenheid met je publiek creëren. Er is daarom veel wat je voor, tijdens en na het live gaan kan doen, om zoveel mogelijk waarde uit de livestream te halen.

Format voorbeelden
Normaal gesproken maak je een script voordat je een video gaat opnemen. Livestreamen is moeilijker te sturen, maar je kunt wel van te voren bedenken wat je wilt laten zien. Wees creatief met je ideeën. Kies bijvoorbeeld een bepaald thema/onderwerp en vraag een expert in jouw vakgebied of hij/zij wil meewerken. Ben je als bedrijf bezig met circulair bouwen? Vraag dan een architect met kennis hierover voor de livestream. De expert kan de vragen meteen live beantwoorden. Heb je een nieuw product? Noem dan niet alle USP’s op, maar laat een how-to/instructievideo (op locatie) zien, waarbij je uitlegt hoe je een bepaald product hanteert en waar je het voor kunt gebruiken. Eventuele vragen die binnenkomen kun je dan meteen beantwoorden.
Een ander format is een kijkje achter de schermen geven. Hoe ziet jullie kantoor eruit? Wie zitten er allemaal? Of als je veel op pad bent voor je werk; waar ga je naartoe? Wat ga je daar doen? Moet je voor je werk naar een (vak)beurs, dan laat je volgers zien wat er voor nieuwe technische snufjes op de beurs te zien zijn en interview de standhouder(s). Houd je doelgroep goed in het achterhoofd, wat vinden zij interessant? Weet je niet met welke vragen je klanten zitten? Of wat ze van je bedrijf, product of dienst vinden? Vraag ze het via social media en organiseer een vragenuurtje, de ask me anything (AMA’s) of de questions and answers (Q&A’s), waarbij je prangende vragen beantwoordt.

Kondig je livestream van te voren aan en stel of beantwoord tijdens het streamen veel vragen aan je publiek om interactie te creëren. Hoewel de live video verdwijnt als je offline gaat, kun je op sommige platforms deze wel opslaan en online zetten. De kijkers die het gemist hebben kunnen je video dan op een later moment terugkijken.

Je ziet: er is veel te vertellen over livestreaming en de voorspelling is dat het alleen nog maar groter gaat worden in de toekomst. Het is simpel, kost niets en het is een mooie manier om de engagement met je publiek te verhogen. Hoe zou jij het inzetten als bedrijf?

 

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *