Trends en ontwikkelingen

Binnen Eisma Content Marketing zijn we nu al bijna drie jaar bezig met content marketing. Wat zien wij gebeuren? Waar zetten onze klanten vol op in? Je leest de trends en ontwikkelingen in onderstaand overzicht.

  • Pas op voor ‘infobesitas’. Wees kritisch met de hoeveelheid content die je produceert. Soms adviseren we onze klanten dat ze beter een oude whitepaper kunnen updaten, dan weer een nieuwe laten maken.
  • De trend van online informatie gaat steeds meer naar 1 op 1 communicatie. De klant vindt dit persoonlijker en prettig. Door techniek kan dit mogelijk gemaakt worden. Het draait dus om persoonlijke communicatie.
  • Steeds meer bedrijven werken aan content marketing op basis van een vooraf opgestelde strategie en gebruiken content marketing niet zozeer campagne- of actiematig. Marketeers realiseren zich dat ze informatie online beschikbaar moeten hebben voor elk soort klant waar hij zich ook bevindt in de customer journey. Dat is best lastig. Er komen immers nog steeds kanalen/ platforms bij waar je aanwezig kunt zijn. Zo zien we dat het BtoB gebruik van Instagram en Snapchat steeds groter wordt. Daarnaast wordt de consument ook nog steeds mondiger, beter geïnformeerd en ook grilliger.
  • We gebruiken nog meer video de komende tijd: consumenten vinden het prettig om video content te bekijken en Google indexeert het goed. Naast gewone video’s zet ook de groei van live streaming video door en wordt vloggen steeds populairder.
  • In de BtoC markt zal de verschuiving naar ‘mobile only’ doorzetten. Zenith Mediabureau voorspelt voor dit jaar (2017) al dat van al het internetverkeer 75% via mobiel zal gaan. Bijkomend voordeel van deze trend voor bedrijven/ adverteerders is, is dat de data van dit verkeer gekoppeld is aan 1 persoon, en niet aan een IP-adres.
  • Er ontstaat een voorkeur bij adverteerders om meer te focussen op klantbehoud versus klantenacquisitie. Nieuwe klanten werven kost meer geld dan het onderhouden van bestaande klanten. Daarnaast worden (gelukkig) steeds meer marketeers afgerekend op de opbrengst per klant, dan op het aantal klanten.
  • Consumenten zullen steeds meer vertrouwen op onafhankelijke partijen, die relevante content voor hen selecteren en presenteren. De behoefte aan een partij die een eerste selectie maakt binnen het enorme aanbod van content dat er nu is, zal groter worden.
  • Daarbij blijft het aanjagen van content op je bedrijfswebsite via social media kanalen groeien. Bedrijven zien het aandeel in webtraffic via social media gelukkig nog steeds verder doorgroeien.
  • Tot slot verwachten we binnen Eisma Content Marketing dat het profiel van marketeers meer zal opschuiven in de richting van techneuten en data-experts.

Wil je eens van gedachten wisselen over bovenstaande ontwikkelingen, of horen wat Eisma Content Marketing voor jouw bedrijf kan betekenen, neem dan contact met ons op!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *