Vormgeven voor dummies

Regelmatig komen we met tips voor goede content marketing. Deze keer wil ik het graag met jullie hebben over de vormgeving van je content. Als je wilt dat jouw documenten of social media-kanalen opvallen en gelezen worden, kun je ze met een mooie vormgeving een boost geven. Maak bijvoorbeeld een goede header boven je Facebookpagina of een mooi voorblad van een documentatie. Ik heb een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet zodat jij straks zelf je vormgeef klussen kan uitvoeren.

Vormgeven was nog nooit zo makkelijk

De meeste mensen denken bij het woord vormgeven gelijk aan grote, moeilijke programma’s als Adobe InDesign en -Photoshop. Maar mocht je geen tijd of zin hebben om deze programma’s onder de knie te krijgen, dan heb ik een handige website voor je gevonden waarmee vormgeven ineens een stuk makkelijker (en leuker!) wordt. Je hoeft echt geen ontwerpkoning te zijn voor het vormgeven van bijvoorbeeld een Facebook-header, een mooie uitnodiging voor een evenement of een voorpagina van een whitepaper in jouw huisstijl. Canva.com heeft mooie templates voor je klaarliggen die al exact de juiste afmetingen hebben voor datgene wat jij gaat vormgeven. Wil je ‘from scratch’ beginnen? Ook een optie. Je kunt eigen afbeeldingen toevoegen maar Canva heeft zelf ook een (gratis en betaalde) fotobibliotheek beschikbaar. Ook kun je de kleurcodes van de huisstijl van jouw bedrijf invoeren en wanneer je voor een betaald account gaat zelfs je eigen logo’s en lettertypen. Vraag de desbetreffende bestanden en gegevens op bij jouw ontwerpbureau. Daarmee zorg je ervoor dat de ontwerpen altijd gemaakt worden met jouw visuele identiteit.

Laat het ontwerpen van je huisstijl aan een ‘echte’ vormgever over

Beschik je nog niet over een huisstijl of ben je toe aan een nieuwe? Dan moet ik open kaart met je spelen, want een site zoals Canva.com is helaas niet geschikt voor het ontwerpen van een eigen huisstijl. Daarvoor raad ik je aan een ontwerpbureau in te schakelen. Zij hebben namelijk verstand van termen als ‘vector’, ‘CMYK’ en ‘resolutie’ en zullen je een goede basis geven waarmee jij vervolgens aan de slag kan. Wanneer je logo, de kleuren, het lettertype, je visitekaartjes, je briefpapier en dergelijke eenmaal ontworpen zijn, kun je het stokje overnemen. Zo wordt het uitbesteden van kleine vormgeef klussen verleden tijd, bespaar je geld en krijgt jouw creativiteit ook nog eens een boost. Een win-win situatie dus.

Start je eigen ontwerpwedstrijd via brandsupply.nl

Een ontzettend leuke manier om de juiste vormgever te vinden voor jouw huisstijl is de website brandsupply.nl. Hier kun je namelijk een ontwerpwedstrijd beginnen en zelf je ’prijzengeld’ bepalen. Vormgevers gaan vervolgens voor je aan de slag. Je kunt ze feedback geven en jij kiest zelf het ontwerp dat jij het mooist, meest passend en tofst vindt. De vormgever van dat ontwerp krijgt dan het prijzengeld. Makkelijker kan niet. Het bespaart jou een hoop moeite én je geeft kleinere bureaus met beginnende vormgevers een kans om uit te blinken.

Pas op met het gebruiken van afbeeldingen

Tot slot wil ik je de volgende tip meegeven. Het is goed te begrijpen dat je als bedrijf niet altijd beschikt over de juiste afbeeldingen en soms op het web op zoek moet naar een afbeelding die bij jouw tekst past. Houd er dan altijd rekening mee dat veel afbeeldingen die je op internet vindt auteursrechten hebben en je die dus niet zomaar mag overnemen. Gelukkig zijn er genoeg sites te vinden op het web waar je gratis rechten vrije afbeeldingen kunt downloaden, zoals pixabay.com, pexels.com of unsplash.com. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om tegen een vergoeding rechten vrije afbeeldingen te ‘kopen’ op bijvoorbeeld nl.123rf.com of shutterstock.com. Wil je graag icoontjes gebruiken voor bijvoorbeeld een infographic, neem dan eens een kijkje op vecteezy.com, hier wordt een breed scala aan rechtenvrije ‘vector art’ aangeboden.

Vormgeven hoeft zeker niet moeilijk te zijn en deze tips helpen je een heel eind op weg, nu alleen nog even doen.

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *