4 vormen van content - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

4 vormen van content

Je hebt een content marketing-strategie uitgedacht. De thema’s zijn vastgesteld, de doelgroep is bepaald, je weet welke formats je wilt gebruiken en de content planning staat klaar. Maar dan komt één van de lastigste onderdelen: de content creatie. Waar moet de inhoud precies over gaan? Welke content wordt gewaardeerd door je doelgroep? Wat wordt de insteek van het artikel, blog of video? Het is daarom goed om een aantal vaste vormen te hanteren voor de inhoud van de content: amusant, informatief, servicegericht en persoonlijk.

1. Amuserende content

Deze vorm speelt, als je het goed doet, in op de emoties van mensen. Het is content die mensen aan het lachen maakt, ontroert of misschien zelf kwaad maakt. Het lokt een reactie uit, waardoor je ook mensen aantrekt die je producten of diensten nog niet kennen. De content wordt online gedeeld, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Amuserende content gebruik je dan ook aan het begin van de customer journey in de ideevormingsfase. De content hoeft niet gerelateerd te zijn aan je bedrijf, maar zorg er wel voor dat er een connectie is met je doelgroep. Humor doet het natuurlijk altijd goed, zie bijvoorbeeld onderstaande video van Bouwmaat waar een hamburger wordt gemaakt met gereedschap:

2. Informatieve content

Deze content geeft klanten nieuwe informatie en tegelijkertijd toon je de kennis en expertise uit je vakgebied. De content verspreid je in de oriëntatiefase van de customer journey. In deze fase kennen de klanten jouw bedrijf, en gaan ze zich verder verdiepen in je producten en diensten. Laat bijvoorbeeld actuele feiten en cijfers uit jouw branche zien of geef informatie over de werking van een product of dienst. Waar amuserende content voornamelijk is gericht op de emoties van mensen, is informerende content vooral rationeel. Het kan dan ook al snel saai overkomen. Dit kun je voorkomen door een ander format te kiezen dat de aandacht trekt. Wil je cijfers en feiten publiceren? Maak dan een infographic. Wil je de werking van een product laten zien? Kies voor een video. Wissel informatieve content af met de andere vormen, zoals amuserende content.

3. Servicegerichte content

Deze content gaat verder dan alleen het noemen van de productspecificaties. Servicegerichte content wordt vooral toegepast in de keuze- en retentiefase van de customer journey. De klanten kennen je product of dienst al en kiezen voor jouw merk op basis van de informatie die ze hebben verzameld. Met servicegerichte content wil je de keuze van de klant bevestigen. Geef bijvoorbeeld tips over het gebruik van een product en laat de toepassing zien. Heb je een mooi project gerealiseerd? Laat dat dan zien met een projectdocumentatie. Daarnaast kun je klanten zelf ook iets laten vertellen over het product. Hoe bevalt het? Waar is het voor gebruikt? Waar kun je het wel of niet voor gebruiken? Verwijs naar handige tools die klanten kunnen gebruiken en stel een FAQ op met de meest gestelde vragen.

4. Persoonlijke content

Met persoonlijke content focus je je op de emoties van klanten. Persoonlijke content gebruik je in de laatste fase van de customer journey, en is vooral bedoeld om klanten te binden aan je website. Een boodschap of verhaal spreekt nu eenmaal meer aan als het mensen raakt. Mensen kunnen zich identificeren met wat je vertelt, of ze worden uitgedaagd om ook hun mening te geven over een bepaald onderwerp. Vertel bijvoorbeeld het persoonlijke verhaal van jou als ondernemer, laat medewerkers aan het woord of laat klanten iets grappigs of ontroerends vertellen. Mensen zijn nu eenmaal gek op verhalen van anderen. Denk ook na over de vorm. Ben je tekstueel sterk? Schrijf dan een blog. Ben je handig met je smartphone, maak dan een vlog.

Je kunt natuurlijk ook de verschillende vormen combineren. Zo kan persoonlijke content overlappen met informatieve content. Door bijvoorbeeld in een blog je kennis en expertise te tonen over een bepaald onderwerp. Of breng informatie op een amusante manier. Houd deze vier vormen als leidraad en bekijk vervolgens wat het beste bij jouw doelstelling en doelgroep past.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *