Aandachtspunten bij het maken van een whitepaper

WhitepaperWanneer je een kennisrijke organisatie bent en graag content wilt creëren die voornamelijk informeert, is het maken van een whitepaper een goede uitkomst. In een whitepaper kun je diep ingaan op het onderwerp en veel informatie kwijt. Je kunt letterlijk laten zien welke kennis je als bedrijf in huis hebt. Een whitepaper heeft een objectief karakter en reikt oplossingen aan voor een bepaald probleem. Het doel is om het publiek bewust te maken van de grote hoeveelheid kennis die jouw bedrijf bezit. Maar je wilt ook meer leads genereren. Door middel van een aanvraagformulier waarmee het whitepaper via je website kan worden opgevraagd, kun je bijhouden hoeveel mensen het hebben gedownload. Maar hoe maak je een goed whitepaper? Hieronder bespreek ik vijf punten waar je op moet letten.

1. Doelgroep

Zoals bij iedere vorm van content, is het belangrijk om je doelgroep helder te hebben. Wanneer je een heldere doelgroep voor ogen hebt en je je erin kunt verplaatsen zal het schrijven makkelijker gaan. Daarnaast is een duidelijke doelgroep ook belangrijk voor de inhoud van je whitepaper en je schrijfstijl. Hoe wenst jouw doelgroep aangesproken te worden? Heeft jouw doelgroep al veel kennis over het onderwerp waarover je gaat schrijven? Kun je vakjargon gebruiken of zal jouw doelgroep daar niets van begrijpen? Dit zijn allemaal vragen die worden beantwoord door het bepalen en visualiseren van je doelgroep.

2. Inhoud

VraagUiteraard moet je weten over welk onderwerp je een whitepaper gaat schrijven, maar toch is het goed om nog even wat dieper in te gaan op de inhoud. Een goede vraag die je jezelf hierbij kunt stellen is: ‘Welke vragen heeft mijn doelgroep over dit onderwerp?’. Wanneer je de inhoud van het whitepaper zo vormgeeft dat het antwoord geeft op alle vragen van je doelgroep, zal het whitepaper nog relevanter worden voor de lezer. Het is dan ook een goed idee om eerst onderzoek te doen naar de vragen die jouw doelgroep heeft over een bepaald onderwerp.

3. Inleiding

Een pakkende inleiding van een whitepaper is ontzettend belangrijk. Omdat het een vrij groot document is met veel tekst en informatie moet het in de inleiding exact duidelijk worden wat er in het whitepaper behandeld gaat worden. Daarnaast wil je de lezer ook triggeren en nieuwsgierig maken. Op basis van de inleiding zal een lezer doorlezen, of afhaken. Erg belangrijk dus!

4. Opmaak

Een goede en mooie opmaak van je whitepaper is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar is wel erg belangrijk. De opmaak van een document is namelijk de eerste indruk die een lezer krijgt van dat document. Een mooi opgemaakte whitepaper zal er aantrekkelijker uitzien dan een niet opgemaakte. Daarnaast leest een opgemaakte whitepaper ook makkelijker vanwege een rustige indeling van de tekst.

5. Promotie

promotieNet zoals het bepalen van de doelgroep is ook de promotie en verspreiding van content bij ieder format belangrijk. Dus ook bij een whitepaper. Wanneer je een whitepaper maakt en deze via een downloadlink op je website zet, kun je er niet vanuit gaan dat de downloaders vanzelf komen. Je moet je doelgroep laten weten dat je het whitepaper hebt gemaakt. Dat kan bijvoorbeeld door hem mee te nemen in een nieuwsbrief, het te plaatsen op sociale media of door te adverteren.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van je whitepaper? Wij helpen je graag!

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *