De animatie checklist

We schreven al eerder dat het (laten) maken van een animatie een erg goed idee is. Met een animatie kan een bepaald onderwerp precies gepresenteerd worden zoals jij dat wilt. Het is een bewegende, getekende omgeving waarin alles mogelijk is. Met een combinatie van geluid, tekst en beeld wordt (soms ingewikkelde) informatie uitgelegd. Bijvoorbeeld een complex bedrijfsproces dat vaak niet in een paar woorden uit te leggen is of een nieuw product waarvan je de werking op een aantrekkelijke en simpele manier wilt presenteren. Bovendien kunnen animaties ondersteuning bieden voor een webinar, presentatie of training. Een animatievideo is in verschillende stijlen te maken, onder andere in kleur of zwart/wit, minimalistisch, realistisch of gedetailleerd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wanneer je een animatie gaat (laten) maken, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. We hebben deze checklist voor je opgesteld, zodat jij aan de slag kan.

1. Denk goed na over je kernboodschap

kernboodschapWanneer je content maakt, geldt eigenlijk altijd dat je goed moet nadenken over wat je wilt overbrengen, de kern van je verhaal. Dat is bij het maken van een animatie niet anders. Het is daarom goed om een duidelijke boodschap te formuleren en deze niet uit het oog te verliezen. Het komt nog wel eens voor dat je door je eigen enthousiasme een beetje vergeet waarvoor je het doet. Een heldere, duidelijke boodschap is van belang om de animatie boeiend en pakkend te houden. De kijker moet na het zien van de animatie kunnen zeggen wat de boodschap was en moet deze uiteraard ook onthouden.

2. Denk goed na over de ontvanger

Ook het in kaart brengen van je ontvanger is van groot belang. Dit heeft invloed op onder andere je ‘tone of voice’. Hoe spreek je de kijkers aan? Weten ze al veel over het onderwerp of moet je ze dingen uitleggen in jip-en-janneketaal? Door een duidelijk beeld te hebben van je ontvanger weet je daarnaast ook waar ze behoefte aan hebben. Je schotelt ze dus precies de goede informatie voor en je doet dit op de juiste manier, in een taal die zij begrijpen.

3. Denk niet al de volledige stijl uit

Wanneer je een animatie maakt doe je dit meestal in samenwerking met een (ontwerp)bureau dat hier ervaren in is. We raden je aan hier gebruik van te maken. Denk dus niet van te voren al een hele stijl uit maar betrek deze externe partij bij het bedenkproces. Zij kijken vaak met een objectieve blik naar het hele geheel. Omdat zij ervaren zijn in het maken van animaties kunnen ze daarnaast vaak met hele creatieve ideeën en oplossingen komen. Ga samen brainstormen en geef de animator de ruimte om ook mee te denken. Wedden dat er verrassende ideeën uitkomen?

4. Beperk het aantal betrokken mensen

NavigatieWe geven je deze ‘do’ omdat iedereen een mening heeft en die graag wil laten horen. Als er veel mensen betrokken zijn bij je animatieproces kan dit in de weg zitten van je uiteindelijke doel. Je navigatie kan verloren gaan als er te veel ogen meekijken, omdat het dan uiteindelijk alleen nog maar gaat om tevreden gezichten en niet meer om het overbrengen van de boodschap. Zonde!

5. Houd je animatie simpel

Op een (werk)dag krijgt men heel veel informatie te verwerken. De kunst is om het daarom simpel te houden in je animatie. Na anderhalve minuut moet het duidelijk zijn wat je uiteindelijke boodschap is geweest. Schotel de kijker daarom geen te realistische, snelle en met informatie overladen animatie voor. Ons brein is zo ingesteld dat we op een gegeven moment vol zitten en niks meer opnemen. Jouw animatie gaat in dat geval in de bak ‘vergeten’, in het hoofd van je kijker. Maar dat wil je niet! Versimpel daarom informatie, zodat het snel te begrijpen is. Zo willen we bijvoorbeeld geen ellenlange datarapporten horen en zien, maar snel te begrijpen grafiekjes en tabellen. Denk daarnaast goed na over de volgende vraag: ‘wat vindt mijn kijker nou ècht interessant om te zien in deze animatie’.

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *