8 tips om te vloggen als een pro

Vloggen, hoe doe je dat? Collega Arjan Velthoven, chief vlogger van TTMtv, geeft je 8 tips.

1. Bepaal je boodschap

Belangrijke vraag bij iedere vorm van communicatie: wat is je boodschap? Een vlog leent zich niet echt voor diepgaande, ingewikkelde materie, en 5-6 minuten is qua lengte wel de max. Vraag je dus af of je echt wel wilt vloggen, of dat een geschreven stuk of een animatie beter is voor wat je wilt overbrengen.

2. Facebook, IGTV of YouTube?

Waar wil je je eerste vlog publiceren? Waar zit je publiek? Heb je een Facebook-pagina met veel volgers? Dan is dat waarschijnlijk de beste plek. Of doe je veel op Instagram? Dan is IGTV voor jou de tool. Wil je regelmatig gaan vloggen (elke week een vlog is wel het minimale), dan is een YouTube-kanaal aan te raden. Zo kun je bouwen aan abonnees, jouw eigen kijkerspubliek.

3. Geen ‘Hilversum-kwaliteit’

Hol niet meteen naar de camerawinkel om duizenden euro’s uit te geven. Vloggen kan ook heel goed met een compacte fotocamera of een smartphone. Smartphones hebben vaak al eenvoudige edit-programma’s. Daar kun je kwalitatief goede vlogs mee maken. Niemand verwacht ‘Hilversum-kwaliteit’ bij vlogs, zeker niet als je net begint. Een rafelig randje is soms zelfs charmant.

4. Een script of toch niet?

Sommige vloggers werken met een script, een uitgeschreven ‘schema’ van wat er in de vlog te zien moet zijn. Het geeft je tijdens het filmen wel een leidraad, maar kan je ook beperken in je creativiteit en spontaniteit. Met een script heb je kans dat je moet ‘acteren’ en onnatuurlijk overkomt. Werk je voor een klant, dan is een afgesproken script vaak wel de werkwijze.

5. Breng jezelf in beeld

Vlog staat voor ‘videolog’, een persoonlijk verhaal op video. Degene die het verhaal vertelt moet dus in beeld zijn, en te zien zijn terwijl hij of zij iets laat zien of uitlegt. Je staat tijdens het vloggen dus echt vóór de camera. Een statief, selfiestick of stabilizer is daarbij handig.

6. Let op de copyrights

Het lijkt leuk, zo’n hip muziekje onder je vlog, of een stukje video van een derde partij. Maar let op want op dat materiaal kan auteursrecht zitten. Ook achtergrondmuziek in je video wordt niet geaccepteerd door muziekuitgeverijen. Het gevolg kan zijn dat je vlog geweerd wordt van Facebook of YouTube. Ga je vaker in de fout, dan kun je zelfs verbannen worden van deze socials.

7. Cameravrees

Jawel, iedereen kan vloggen. Natuurlijk is het eng, maar reken maar dat bij al die ‘perfecte’ vlogs op internet het ook vaak mis gaat. Iets overdoen of verspreken hoort erbij. En een keertje ‘eehh’ zeggen is helemaal niet erg. Staat heel natuurlijk, en bovendien kun je zaken die je irriteren er altijd nog uithalen bij het editen. Neem eventueel meerdere keren een scène op, tot je echt tevreden bent. En kijk de kunst af bij anderen op YouTube.

8. Begin gewoon

Beste tip: gewoon beginnen. Weet wat je zeggen wil en laat die camera lopen. Editen is een tijdrovende klus, maar dat kun je uitbesteden. Maak eventueel eerst een paar vlogs voor je zelf voor je er eentje online zet. Oefening baart kunst. En voel je je echt te onzeker voor je eerste online appearance, dan kun je altijd nog kiezen uit het rijke aanbod vlogcursussen.

Bekijk de vlogs van Arjan Velthoven voor TTM.nl op YouTube.

Fotografie: İstavrit Görsel Çözümler

Dit artikel is verschenen in het magazine Content. Marketing met een verhaal. Een gratis exemplaar bestellen kan hier.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft natuurlijk ook zelf artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *