Blog: als ik een magazine was, dan…

cover VM…was ik in ieder geval niet de Voetbal International, maar ook niet de Viva. Misschien de LINDA., maar dan wel met wat minder dure luxeproducten en juist meer betaalbare producten en geinige tweedehands spulletjes. En minder BN-ers. Of het Volkskrant magazine, maar dan met meer mode en architectuur. Landleven past ook wel een beetje bij mij, maar dan weer niet al die recepten voor huisgemaakte taarten. Doe mij maar de beste adressen om taarten online te bestellen. En dan nog een snufje Noaber erbij, een blad over Oost-Nederland.

Magazine-denken

Als jij een magazine was, welk magazine was dat dan? En als jouw bedrijf uitgever van een magazine was, wat voor magazine zou dat dan zijn? Zou het een opinieblad zijn, of juist een blad over lifestyle? Welke onderwerpen zouden er in staan, welke rubrieken, wat voor soort beeld en voor welke lezers zou het magazine zijn? Magazine-denken noemen we bovenstaande en het is hartstikke nuttig bij het bepalen van een contentstrategie voor jouw bedrijf. Ga maar na: jouw bedrijf heeft informatie die het wil delen met een publiek (de redactionele inhoud). Die informatie moet op een goede manier opgeschreven, gefotografeerd en vormgegeven worden (de rubrieken met bijbehorende foto’s, typografie en opmaak). Daarvoor heb je je medewerkers en eventueel externe krachten (de redactie) nodig. En natuurlijk moet dat alles op een goede manier onder de aandacht gebracht worden (online of in een nieuwsbrief bijvoorbeeld).

Voorbeelden

Het kan heel leuk en waardevol zijn om eens met collega’s na te denken over bovenstaande en zo tot een eerste aanzet voor een eigen magazine of zelfs een volledige content marketing-strategie te komen. Bij Eisma Content Marketing denken we vaak met onze klanten mee dat heeft al tot mooie dingen geleid. Bijvoorbeeld tot de magazines VONK! en Goed Bezig.

Meer weten over het maken van een magazine? Neem contact met ons op of lees het artikel hieronder:

In 10 stappen naar je eigen magazine

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.