Blog: 4 tips om je content marketing te verprutsen

Foto: Death to stock
Foto: Death to stock

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met content marketing. Een efficiënte manier om klanten aan te trekken, te behouden en te activeren en zo uiteindelijk de omzet te vergroten. Maar content marketing is nog niet zo makkelijk. Een onduidelijke strategie en slechte uitvoering kunnen een slechte indruk nalaten bij klanten, die ook nog eens jaren blijft hangen. Is dat precies wat u wilt, dan hier 4 tips om al uw content marketing-inspanningen bij voorbaat te laten mislukken.

1. Begin zonder plan

Waarom een plan maken als u ook meteen kunt beginnen? De tijd die u stopt in het formuleren van heldere doelstellingen en een daarbij passend stappenplan, kunt u ook meteen stoppen in het schrijven van een artikel of blog. Ook een contentkalender vraagt om tijd die beter direct in de uitvoering gestopt kan worden. Afstemmen op actuele gebeurtenissen, seizoenen of feestdagen? U ziet vanzelf wel wanneer het zo ver is.

2. Ken uw doelgroep niet

Wie uw doelgroep of publiek is, dat weet u wel zo ongeveer. En wat ze willen weten ook best wel. Dan is het dus makkelijk om content te produceren die ongeveer past bij wie u ongeveer denkt dat uw doelgroep is. Sommige bedrijven gaan eerst onderzoeken wie precies hun doelgroep is, waar deze zich (online) bevindt en welke informatiebehoeften ze heeft maar zeg nou zelf: wie heeft daar zin in?

3. Zet uzelf centraal

Bij content marketing gaat het om u, uw bedrijf en uw product of dienst. Wees dus niet bang om te vertellen hoe goed u bent, wat u heeft bereikt en wat er mooi is aan uw product, zonder u daarbij af te vragen of uw publiek hier op zit te wachten. U zet content marketing tenslotte in om uw eigen problemen op te lossen, niet die van uw klanten.

4. Kwantiteit voor kwaliteit

Meer = beter. Hoe vaker u iets publiceert, hoe meer u zichtbaar bent. Dat ‘iets’ kan van alles zijn, als het maar regelmatig is. Kwaliteit staat hier op het tweede plan.

Tot slot

Heeft u na het lezen van deze tips het idee dat het misschien toch de moeite waard is om uw content marketing-inspanningen wel te laten slagen? Neem dan eens contact op met Eisma Content Marketing voor een vrijblijvend gesprek!

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.