
“Wat doe jij eigenlijk tegenwoordig precies bij die uitgeverij waar je werkt?” “Content marketing.” “En dat is..?” “Ik produceer relevante en interessante content voor het publiek van onze klanten. Onze klanten willen namelijk tegenwoordig niet alleen meer adverteren, maar ook op een andere, meer inhoudelijke manier de klant bereiken.” “Je maakt dus advertorials?” “…”
Lastig
Bovenstaand gesprek heb ik het afgelopen jaar meerdere keren gevoerd. En eerlijk gezegd vind ik het best lastig om uit te leggen wat content marketing precies is en waarom het niet hetzelfde is als het schrijven van advertorials. Niet omdat ik het gevoelsmatig niet weet, maar omdat het lastig onder woorden te brengen is. Hier dan toch een poging.
Doel: verkopen
Een advertorial is eigenlijk een advertentie, maar dan vormgegeven als redactionele content. Deze vorm van marketing wordt ook wel native advertising genoemd. De advertorial lijkt op het eerste gezicht informatief, maar al snel wordt het onderliggende doel duidelijk: het verkopen van producten of diensten. Informeren is niet het primaire doel, maar een advertorial geeft naast verkoopargumenten wel informatie over een product of dienst.
Doel: informeren
Content marketing heeft een ander primair doel dan een advertorial: namelijk informeren. Niet het verkopen maar het bieden van relevante en interessante informatie is het belangrijkste bij content marketing. Deze informatie is idealiter zelfs zo relevant dat je lezer hem deelt met anderen. Uiteindelijk hoop je hiermee natuurlijk wel leads of verkopen te genereren, maar bij content marketing werk je vooral aan een langdurige, waardevolle relatie met je publiek.
Tone of voice
Hoe herken je nu deze beide vormen? Native marketing is vaak te herkennen door de gebruikte toon: deze is commercieel, overtuigend en gaat in op de usp’s van een product. Content marketing is neutraal van toon en probeert de lezer niet ergens van te overtuigen. Bij content marketing bied je een oplossing voor een probleem van de lezer. Helemaal sterk is het als je hierbij meerdere oplossingen biedt, ook als dat oplossingen zijn van anderen.
Doorpraten
Hopelijk is het verschil tussen advertorials en content marketing nu duidelijker. Zo niet, bel of mail gerust dan kunnen we erover doorpraten. En nu maar hopen dat ik bovenstaande de volgende keer kan uitleggen aan mijn vrienden en familie…

Margriet Brus is redacteur bij Eisma Content Marketing en Installatie & Sanitair. Haar focus bij Eisma Content Marketing ligt met name op videoproducties en projectdocumentaties.