Blog: Kijker aan de knoppen

concentratie bij de sprekers rechts Eddy links han van Ekert BonariusVakredacteuren zijn op alle niveaus geboeid door wat hun doelgroep bezig houdt. Althans, deze wel. In onze wereld gaat dat erg vaak over keiharde techniek, maar bovenal ook over hóe die techniek verwordt tot oplossingen waar professionals blij van worden. Blije ondernemers worden beter, en maken hun klanten blij. Zo simpel is het. Het op de juiste wijze verpakken en overbrengen van informatie is ons vak, specifiek in een eigengereide wereld als die van de bouw- en installatieprofessional. Ik zie al 14 jaar met veel genoegen hoe de met de juiste kennis verrijkte vakidioot beter, succesvoller en blijer wordt. Noem het een drijfveer.

Het webinar is na de bladen, sites en nieuwsbrieven een nieuwe vorm, waar we in 2015 als een dolle mee aan de slag zijn gegaan. Omdat we erin geloven. In de waarde van goede verhalen, in directe kennisoverdracht, maar bovenal in effectieve interactiviteit. Geen ’praatje-commercieel plaatje’, maar een inhoudelijk sterk verhaal, zonder opsmuk; een studio van Bouwwebinar zit in Amsterdamverhaal dat het praktische dagelijkse werk van die professional in het hart raakt, en waarin hij zich direct kan verbeteren. De stortvloed aan chats die we om onze oren kregen, het contact met de doelgroep via een schermpje, is een effectieve laagdrempelig en rappe wijze van kennisuitwisseling. Tweerichtingsverkeer. Een kijker en een spreker die beide blij worden. Moderatoren met blauwe vingers. En een producent die zich met die kennis verder doorontwikkelt.

Onze kijkers zijn net als onze lezers onze klanten. En klanten willen geen gedoe. In het geval van een webinar: geen reistijd, géén randzaken, géén onzinnige ‘blabla’ en zelf bepalen wanneer je kijkt. Een aanvulling, een verrijking dus. Het meest waardevolle: vanachter het scherm is de klant eerlijker, directer, kritischer, en steekt hij wél de digitale vinger op voor al zijn vragen. En daarom waren die inhoudelijk goede beoordelingen van webinarkijkers mij meer waard dan het obligate schouderklopje na een live-presentatie, hoe goed bedoeld deze ook moge zijn. De eerlijkheid gebied te zeggen dat je daar vaak dan nog wel een informele nazit hebt, of een borrel. Die moet u nu zelf regelen.

Eddy Buiting is hoofdredacteur van Installatie en Sanitair en Installatie.nl en presenteert regelmatig een webinar.