Blog: Vertellen in plaats van verkopen

opname : 20090420 red : sign+ plaats : leeuwarden ond : bijschrift : wouter mooij © northview / 2009 / frans andringa

U bent geïnteresseerd in content marketing of storytelling of welke andere naam u het beestje ook geeft, anders zouden wij elkaar hier nu niet ontmoeten. Maar weet u eigenlijk waarom? Heeft u echt een verhaal te vertellen? Is er iets binnen uw organisatie dat de moeite waard is om te worden gedeeld? Zijn er personen binnen uw bedrijf die met passie kunnen praten over de oplossingen die u heeft voor de noden van uw klanten? Of nog beter, zijn er klanten die begeesterd kunnen vertellen over wat hen drijft of angst inboezemt en in de slipstream daarvan uw betrokkenheid of toegevoegde waarde kunnen etaleren? Niet omdat u dat van ze vraagt, maar omdat zij dit verhaal, dat ook het uwe is, graag willen vertellen. Omdat u iets voor ze betekent.

Content is king

Als u een of meer van deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan bent u hier aan het goede adres. De basis van content marketing is namelijk waarde bieden, zinvolle informatie met je (potentiële) publiek delen. Niet omdat u graag wilt zenden, maar omdat u denkt dat anderen er wat aan kunnen hebben. Een goed verhaal is het waard om te worden gedeeld, maar dan moet het ook goed worden verteld. En dáár zijn wij nu net weer goed in. Ontbreekt authenticiteit of bezieling, dan roept een verhaal geen emotie of herkenning op en verdwijnt het al gauw op de contentvuilnisbelt. Dan is content niet langer ‘king’, maar een ridder te voet.

Uitgeven

agenda kantoor werken Unsplash Luis LlerenaMerken worden uitgevers, is een gevleugelde uitspraak. Maar dat betekent niet dat merken of bedrijven zelf verstand hebben van het schrijven van een verhaal dat mensen kan raken. Of het nu gaat om testimonials of een maandelijkse whitepaper op uw site, een periodiek relatiemagazine of een eenmalige jubileumuitgave – ja, print is nog lang niet dood, maar geeft het geschreven woord allure en zeggingskracht die het op internet nooit zal krijgen – door een beroep te doen op Eisma Content Marketing weet u zeker dat uw verhaal verteld gaat worden door mensen die uw doelgroep begrijpen. Journalisten zijn gewend ‘in de huid’ van de (potentiële) lezer te kruipen en die elementen in het verhaal te brengen die er toe doen. Niet voor u, maar voor uw publiek. Prikkelend, met passie. Altijd op zoek naar een nieuwe invalshoek en ook nog op een geloofwaardige manier.

Relevant voor uw publiek en uzelf

Wij kunnen ervoor zorgen dat u me enige regelmaat op de radar blijft. Er komt ritme in uw content. Want één goed verhaal is mooi, maar wil je relevant worden voor je publiek, dan moet er een rode draad zijn die verder wordt uitgesponnen. Gedoseerd en volgens een strategie. Liefst ook nog in een format dat iedereen binnen uw eigen organisatie begrijpt en past bij het DNA van het bedrijf. Want doelloos verhalen de ether in slingeren heeft geen zin. Wilt u meer merkbekendheid genereren, leads scoren of uw webtraffic verhogen, wilt u worden gezien als autoriteit op uw vakgebied of verbindingen leggen tussen allerlei actoren in dezelfde markt? Vragen die u uzelf vooraf dient te stellen. Wij helpen graag met spiegelen, ontdekken waar uw organisatie echt voor staat en in excelleert. Want content marketing moet niet alleen relevant zijn voor uw publiek, maar ook voor uzelf.

Wouter Mooij is hoofdredacteur van Eisma’s Schildersblad en Sign+Magazine. Daarnaast is hij actief betrokken bij Eisma Content Marketing.