Eerder gaven wij al een aantal tips over hoe je als bedrijf kunt beginnen met bloggen. In dit artikel gaan we hier nog iets dieper op in en geven we advies over hoe het doorvoeren van kleine veranderingen het blogsucces op de lange termijn kan vergroten. Voor zowel de startende als voor professionele blogger en voor de blog die wel een opfrisbeurt kan gebruiken.
Het publiek

Een succesvolle blog bestaat uit meerdere factoren, onder andere: gevarieerde en boeiende content, een overzichtelijke opmaak en de mogelijkheid om commentaar te geven en het bericht te delen. Maar nog voordat het schrijven begint, is het belangrijk om een goede content-marketingstrategie vast te stellen. Vanuit de content-marketing-benadering wordt niet zozeer een bepaalde doelgroep aangesproken, maar wel een breed publiek. Er zijn genoeg luisteraars, lezers en kijkers die niet tot een doelgroep behoren, maar wel geïnteresseerd zijn in de geplaatste content. In de bouw bijvoorbeeld kunnen dit mensen zijn die graag in hun vrije tijd klussen maar niet werkzaam zijn als bouwvakker. Als blogger is het dus belangrijk om goed na te denken voor wie de content wordt gemaakt en wat het beoogde doel is, bijvoorbeeld: bewustzijn creëren, informatie delen over de sector en het bedrijf, pageviews verdubbelen of de naamsbekendheid vergroten.
Ghostwriting
Als het publiek en het doel helder is, dan is het van belang om na te denken over wie de blogs gaat schrijven: het personeel, misschien een gastblogger, de directeur of iemand anders? Maak van tevoren duidelijke afspraken over de inhoud. Hebben de bloggers alle vrijheid in het naar buiten brengen van informatie en mogen ze hun mening geven, of zijn hier restricties aan verbonden? En wie is uiteindelijk eindverantwoordelijk? Kijk ook naar wat de concurrent doet en probeer onderscheidend te zijn. Houd bij iedere beslissing het publiek in het achterhoofd.
Mocht de blogger zelf geen vlotte pen hebben, dan is het mogelijk om een ‘ghostwriter’ in te zetten. Een ghostwriter is iemand die schrijft onder andermans naam, op diens verzoek. De ghostwriter houdt een interview met degene die de boodschap wil overbrengen en maakt daar een lopend verhaal van. Aan het einde kan de geïnterviewde dit eventueel nog aanpassen en het vervolgens uit eigen naam plaatsen.
Schrijftips voor meer blogsucces
Het mooie van een blog is dat het persoonlijk mag zijn. Eigen ervaringen kunnen inspireren; vertel verhalen over de lessen die je geleerd hebt tijdens een moeilijk proces, een mooie prestatie, een oplossing voor een veelvoorkomend probleem in het bedrijf. Of kaart moeilijkheden aan die de lezer misschien ook tegenkomt in de praktijk. Onderbouw het verhaal met meningen van experts of advies van andere bloggers, dat maakt het geheel geloofwaardiger. Bovendien is het fijn voor de lezer om ook andere perspectieven te zien. Maak de alinea’s niet te lang en gebruik tussenkopjes om het verhaal overzichtelijk te houden.
Het gebruik van beeldmateriaal kan een mooie toevoeging zijn aan een verhaal. Denk daarbij niet alleen aan bestaande afbeeldingen, maar maak ook aan het gebruik van screenshots en infographics. Voeg commentaar, een pijl, cirkel of andere effecten toe.
Gevoel van verbondenheid
Frequentie is bij het bloggen uiterst belangrijk. Blogs die actief en regelmatig publiceren leveren meer voordelen op voor het bedrijf op het gebied van SEO, naamsbekendheid en leads. Ze zorgen ervoor dat de bezoekers zich verbonden voelen met het bedrijf. Een activerende stijl is ook belangrijk: wacht niet op het commentaar van de lezers, maar vraag actief wat zij eventueel zouden willen leren of waar ze meer informatie over zouden willen hebben. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een korte poll.
Keywords en call-to-actions
Maak gebruik van ‘keywords’ en ‘call-to-actions’, oproepen waarop mensen kunnen reageren, zoals ‘download’, ‘klik hier voor …’ en ‘inschrijven’ om lezers naar de volgende stap te begeleiden. Maak het mensen gemakkelijk om zich aan te melden voor het volgen van de blog en om interactie aan te gaan. Deel het verhaal op social media en met mensen die dezelfde interesses hebben. Eén op één interactie kan ervoor zorgen dat mensen naar jouw blog gaan voor meer informatie of inzicht. En wie weet delen zij deze informatie weer met eigen contacten, want ‘sharing is caring’.