Bloggen? Niet aan beginnen!

Bloggen is hot. Op verschillende podia delen steeds meer vakprofessionals hun ervaringen, meningen en uiteenzettingen. De een succesvol, de ander wat minder. Veel mensen in ons netwerk geven aan dat ze willen bloggen, maar weten niet hoe. Wie is geknipt om te bloggen, en wie kan er beter niet aan beginnen?

Onder meer op Installatie.nl bieden we al jaren een podium aan bloggers, en daardoor leren wij ook elke dag over dit middel. De effecten zijn per doelgroep en onderwerp verschillend. De ene doelgroep is technisch georiënteerd, de ander wil graag processen beschreven zien of toekomstvisies lezen. Maar er zijn ook lezers die vermaakt willen worden; die voor originaliteit en humor blogs lezen, of gestreeld willen worden in hun liefde voor hun vak. Zo heeft ieder zijn favorieten en is er voor ieder wat wils. Het is net de échte wereld.

Blogs zijn een uitstekende manier om een andere binding met je lezer te krijgen dan traditionele middelen zoals nieuwsberichten en project- of productdocumentaties. Blogs zijn doorgaans persoonlijk, en bevatten originele en multimediale elementen die de lezer verrassen, verwonderen, achtergrond bieden of prikkelen. Dat kan door een visie of tips te delen, een blik achter de schermen te bieden, een mening te onderbouwen, of originele invalshoeken over alledaagse zaken te ventileren.

Wanneer moet je niet gaan bloggen?

  • Omdat het moet van je leidinggevende
  • Als je louter een commercieel motief hebt
  • Interactie en discussie met je doelgroep vind je maar niks
  • Je hebt een hekel aan schrijven of je vindt dat het teveel tijd kost
  • Je hebt niks te melden, of wilt niets delen

Wie nu nog niet afgehaakt is, kan verder aan de slag.

Waarom zou je wel moeten gaan bloggen?

  • Je wilt je vakkundige en originele kijk op je vakgebied delen
  • Je zit op kennis en content die nu blijft liggen, en dat vind je zonde
  • Meer persoonlijke binding met je klanten, collega’s of doelgroep
  • Je kunt en wilt je uitspreken
  • Je wilt, kunt en mag experimenteren met nieuwe media
  • Je wilt nieuwe deuren openen
  • Je wilt in discussie met je vakgenoten

Maar dan heb je nog geen blog. En eerlijk: veel bloggers hebben nét niet de vaardigheid om het verschil te kunnen maken in originaliteit en creativiteit. Dat is niet erg, want ook schrijven en creatief denken is een vak net als het bouwen van een woning of het installeren van een warmtepomp. Met schrijven kun je hulp zoeken en krijgen, maar aan de randvoorwaarden moet je toch echt zelf voldoen.

Er zijn een aantal randvoorwaarden voor een goede blog:

  • Je kunt je verplaatsen in werkwijze, cultuur en gewoonten van je doelgroep
  • Je kunt out-of-the-box denken over de kennis die je zelf of je organisatie bezit
  • Je denkt niet alleen in tekst, maar ook in beeld
  • Je maakt er tijd voor, en maakt het bloggen als een (leuk) onderdeel van je functie
  • Je bent bereid energie te steken in je blogs
  • Je hebt een lange adem, en gelooft in het medium
  • Je kunt tegen een stootje en staat open voor discussie
  • Zorg dat je website en social media-kanalen op orde zijn.

Dan gaan we aan de slag. We zoeken onderwerpen, verhalen, inspiratie en opinie uit de dagelijkse praktijk. Kortbij, veraf, maar het liefst zo afgekaderd mogelijk. Een blog is zo goed als hij is afgekaderd, maar dat is mijn bescheiden mening.

Een aantal tips uit mijn praktijk:

  • Laat je inspireren door andere blogs om op zoek te gaan naar je eigen stijl.
  • Voorkom clichés, open deuren, en verzand niet in politieke correctheid.
  • Zorg dat je in je smartphone een notitieblokje gebruikt voor brainwaves, inspirerende voorbeelden of leuke links die je tegenkomt.
  • Maak foto’s van zaken die je inspireren. Origineel beeld is altijd beter dan stockbeeld, zoekmachinebeeld of kil productbeeld. Maak het persoonlijk.
  • Zorg voor een goede, vaste tegenlezer
  • Lukt het niet om het goed op papier te zetten: zoek een ghostwriter die bij je past.

Meer weten hoe ik of mijn collega’s dit aanpakt? Informeer gerust. We delen onze kennis en ervaringen graag.

Eddy Buiting is hoofdredacteur van Installatie en Sanitair en Installatie.nl. Hij presenteert webinars, schrijft blogs en maakt video’s.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.