Ga naar hoofdinhoud

Content marketing voor een kleine beurs

Eisma Content Marketing budgetWat kost content marketing? Kun je het als zzp’er ook toepassen? En zijn er slimme, goedkope manieren om content te maken en te verspreiden? Het antwoord is kort: ja. Maar natuurlijk snappen wij ook wel dat er een verschil is tussen een groot bedrijf dat video’s, animaties en teksten extern kan laten maken en bijvoorbeeld een zelfstandig installateur of een kleine aannemer.

Will it blend?

Toch zijn er genoeg voorbeelden te vinden van kleine bedrijven die met een beetje geld en een hoop liefde, tijd en toewijding hun eigen content maken en verspreiden. Een bekend, al wat ouder, voorbeeld zijn de video’s ‘Will it blend?’. In deze video’s stopt Blendtec, producent van blenders, allerlei voorwerpen in een blender, van een iPhone tot knikkers, om te laten zien hoe sterk hun blender is. Het werd een grote internethit en leverde een stijging van de verkoopcijfers op van 500%. Alles wat hiervoor nodig was, was een camera, een plek om te filmen, een blender, diverse gebruiksvoorwerpen en een ‘nutty professor’ die de voorwerpen in de blender gooit.

Praktische tips

Een voorbeeld dichter bij huis is hovenier Harry Esselink, die op zijn site en op social media tips deelt voor de tuin. Is het droog? Dan komt er een tip over het bewateren van de tuin. En zo zijn er ook tips over het bestrijden van slakken of het verzorgen van kuipplanten. Allemaal handige informatie met als doel te laten zien welke kennis deze hovenier allemaal in huis heeft. De GAMMA  doet iets vergelijkbaars: zij geven allerhande tips aan doe-het-zelvers over bijvoorbeeld het kiezen van de juiste dimmer, het verwijderen van behang of een stappenplan voor het isoleren van een betonnen vloer. Natuurlijk met als doel dat de GAMMA straks de eerste winkel is waar de doe-het-zelver aan denkt.

Eisma Content Marketing budget

Kennis delen

Nu is de GAMMA natuurlijk een winkelketen met een flink budget, maar iedere zzp’er of kleine ondernemer kan dit idee ‘kopiëren’. Groot of klein, elk bedrijf zou moeten beginnen met het bedenken van zijn doelstellingen, het kiezen van een thema en het bepalen van de doelgroep. Vraag je af waar je doelgroep meer over wil weten én jij heel veel vanaf weet en doe daar iets mee. Ben je installateur? Geef dan tips over het bijvullen van de cv-ketel, het onderhoud van de badkamer of het kiezen van de juiste wc. Wil je het wat luchtiger aanpakken, kies dan bijvoorbeeld voor vlogs vanaf een project. Als aannemer heb je vast tips voor woningonderhoud of het zelf uitvoeren van kleine klusjes. Ook zou je kunnen bloggen over problemen die je veel tegenkomt in woningen, en hoe je deze kunt oplossen. Ben je producent van isolatie, dan kun je vast veel vertellen over het energiezuinig maken van woningen, over de huidige subsidieregelingen of over de wet- en regelgeving.

Lol!

Om de kosten laag te houden, kun je deze content vervolgens gieten in vormen die niet al te veel geld kosten. Denk bijvoorbeeld aan blogs op je eigen site of vlogs door jou en je collega’s. Kies voor een eigen stijl en voer deze ook consequent door. En zoek ook vooral collega’s of andere helpers die echt lol hebben in het maken van bijvoorbeeld een vlog. Echt, dat zie je terug!

Eisma Content Marketing marketingbudgetFans en volgers

De volgende stap is dan de verspreiding. Je kunt bereik inkopen op Facebook of in een vakblad, maar er zijn natuurlijk goedkopere manieren. Via je eigen Twitter- Facebook- of LinkedIn-account kun je je vlogs, blogs of tips ook verspreiden. Je moet natuurlijk wel eerst weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Is dat op LinkedIn of toch meer op Facebook? Deel je content dan hier, roep ook op tot delen en reageren en zorg ervoor dat je zo een schare trouwe volgers creëert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *