Het einde van het jaar is in zicht. Traditiegetrouw tijd voor de (eind)lijstjes met terugblik op het afgelopen jaar. En natuurlijk de tijd om vooruit te kijken en nieuwe plannen te maken, ook op het gebied van content. Welke content marketing trends zien wij voor 2024? Dat zullen we je vertellen!
Trends voorspellen blijft natuurlijk lastig, maar wel zien we verschuivingen in de vraag in het type content en de inhoud ervan. De trends die we hieronder noemen zijn dus vooral gebaseerd op wat wij zelf ervaren en zien bij onze klanten, en wat we in relevante content marketing onderzoeken zien.
1. AI
Hier kon niemand omheen: AI was booming in 2023. De ene na de andere tool werd beschikbaar voor het grote publiek en ook wij bleven niet achter. Van langzaam experimenteren met ChatGPT, tot de mooiste content maken met de AI tools van Canva… AI is ook een onderdeel geworden van ons werk. Waar AI begin 2023 nog leuk was om mee te experimenteren en de resultaten vaak eerder grappig dan goed waren (mensen met een extra kin of 6 vingers), werden de resultaten gedurende het jaar steeds beter.
Voor 2024 verwachten we dat de AI-tools steeds beter gaan worden, en ook steeds meer geïntegreerd gaan raken in ons leven. Zo zullen organisaties steeds vaker kunstmatige intelligentie inzetten om gepersonaliseerde content te creëren die niet alleen op maat is gemaakt, maar ook naadloos aansluit op de individuele behoeften van consumenten. Dankzij geavanceerde algoritmen krijgen marketeers steeds diepere en betere inzichten in het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Hierdoor kunnen ze niet alleen relevantere content maken, maar ook anticiperen op toekomstige behoeften. Dit belooft niet alleen efficiëntere campagnes, maar ook een verhoogde betrokkenheid en klanttevredenheid.

Betekent dit dat we bang moeten zijn dat AI ons werk over gaat nemen? Nee, dat zeker niet. Maar we kunnen er ook niet omheen. En dus gebruiken wij het om ons werk makkelijker te maken en om inspiratie op te doen voor bijvoorbeeld onze kerstvideo, infographics of interviewvragen. (En zo is bovenstaande paragraaf ook deels geschreven door ChatGPT).
2. Nieuwe soorten webinars
De populariteit van webinars nam in de coronaperiode een enorme vogelvlucht. Live bijeenkomsten konden niet meer, en dus werd de doelgroep bijgepraat door middel van online webinars. Hoewel live evenementen en bijeenkomsten inmiddels weer op volle kracht georganiseerd worden, blijven webinars populair en worden ook nog steeds goed bekeken. Hierbij zien we wel dat er zowel door de makers als door de kijkers kritisch naar de inhoud gekeken wordt. Er moet wel echt iets nieuws of praktisch verteld worden waar de doelgroep echt wat aan heeft.
Interne bijpraat sessies
Heb je een belangrijke, omvangrijke boodschap voor je eigen personeel? Of het nu gaat om de jaarcijfers, een grote interne verandering, of een belangrijke prijs. Breng al je werknemers tegelijk op de hoogte tijdens een interne bijpraat sessie. De uitzending wordt live uitgezonden en is voor de eigen werknemers via een beveiligde link te bekijken.
Zo kwam Rensa dit jaar bij ons in de studio om het eigen personeel bij te praten over de 4e Lean & Green ster die ze gewonnen hadden. Een unieke prestatie waar ze als bedrijf erg trots op waren en dit graag met het eigen personeel wilden delen. En zelf doen we het natuurlijk ook bij Eisma. Met een interne bijpraat sessie kan iedereen vanaf zijn eigen werkplek, of dat nu thuis of op kantoor is, tegelijkertijd meekijken en luisteren. Het is ook goed te combineren met de volgende trend, een live Q&A sessie, voor al die brandende vragen die het oproept.
Live Q&A sessie
Een nieuwe wet, een nieuw product, of actualiteiten die veel vragen oproepen… Tijdens een live Q&A kunnen kijkers rechtstreeks vragen aan je stellen, terwijl je zelf de belangrijkste informatie over je product, dienst, wet of actualiteit presenteert. Beantwoord de belangrijkste vragen van kijkers direct in de live uitzending. En na afloop kun je hier ook mooi een FAQ artikel van maken op je website.
Herhaling van een bestaand webinar
Waarom zou je een compleet nieuw webinar opnemen, als je webinar van vorig jaar nog volledig aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep? Soms is het niet nodig om een compleet nieuw webinar op te nemen. Sterker nog, wij zijn juist groot voorstander van het hergebruiken van content. Dus heb je in het verleden een webinar opgenomen die nu nog steeds actueel is? Overweeg dan eens om het opnieuw uit te zenden. Dit kan met live moderatoren, zodat nieuwe vragen ook direct (achter de schermen) beantwoord worden. Dat scheelt een enorme hoeveelheid werk en tijd, en stelt je in staat om waardevolle interactie met je publiek te behouden. Op die manier blijft je content fris en relevant, zonder dat je telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.
Gesegmenteerde webinars
Heb je een onderwerp voor een webinar dat aansluit bij meerdere doelgroepen? Dan kun je ook kiezen voor een gesegmenteerd webinar. Je neemt dan in feite content voor twee (of zelfs meer) webinars op. Hierbij komt de inhoud grotendeels overeen, maar wordt de informatie toegespitst op een specifieke groep kijkers. Dat scheelt veel tijd in de voorbereiding, terwijl je er wel het maximale uithaalt omdat je meerdere doelgroepen aanspreekt.
Zo presenteerden we onlangs samen met Nathan en Rensa twee webinars, waarbij de inhoud grotendeels overlapte, maar één specifiek over collectieve bodembronnen ging en de ander over individuele bouw. Twee verschillende doelgroepen, maar de inhoud was grotendeels hetzelfde. De toepassingsvoorbeelden die genoemd worden in de webinars, waren hierbij afgestemd op de specifieke doelgroepen.
Benieuwd welke trends er (al langere tijd) op webinar gebied spelen? Lees het in onze blog “Trends op webinar gebied“ die we eerder dit jaar publiceerden.

3. Podcasts
In 2023 waren de podcasts bij ons en bij onze klanten booming. Dat is niet zo gek, want het aantal Nederlanders dat naar podcasts luistert is van 25% in 2019, gestegen naar de 49% in 2022 blijkt uit onderzoek van Markteffect. Opvallend is dat het merendeel van deze luisteraars hoogopgeleid is. Veel opnames vonden plaats in onze eigen studio, maar vaker nog gingen we op pad met onze eigen podcastset. Zo ging Koen voor Reynaers op pad om een serie podcasts op te nemen rondom de Reynaers publiekprijs. Een opmerkelijke ontwikkeling in podcastland is de video podcast. Dat is een videoregistratie van je podcast, waar je eventueel met graphics je boodschap verduidelijkt.
Oude podcast afleveringen herpromoten
Opvallend in hetzelfde onderzoek van Markteffect, is dat 1/3e van de mensen bewust luistert naar podcastafleveringen die ouder dan een jaar zijn. Reden genoeg dus om een oude aflevering weer te promoten! Niet geheel verrassend, is dat het onderwerp/thema van de podcast het belangrijkste aspect is bij de keuze voor het luisteren. Speelt er iets in jouw branche? Dan kan het dus slim zijn om er een podcast over op te nemen. Daarbij luisteren de meeste mensen het liefst naar een podcast met een lengte tussen de 15 en 30 minuten.
Podcast live events
Populaire podcasts organiseren ook steeds vaker een live event rondom de podcast. Waarbij mensen aanwezig kunnen zijn bij de opnames, live vragen kunnen stellen, of waarbij andere activiteiten rondom de podcast worden georganiseerd. Hierbij is het wel belangrijk dat je al een grote groep (vaste) luisteraars hebt, voor wie dit interessant is.

4. Influencers zijn ‘uit’, echte mensen zijn ‘in’
Jongeren gebruiken social media en YouTube steeds vaker als zoekmachine. Dat klinkt in eerste instantie wellicht wat vreemd, maar waarschijnlijk doe je het zelf ook wel eens. Bijvoorbeeld om productreviews of how-to’s op te zoeken. Daarbij kijken we niet meer naar video’s van een influencer die betaald wordt om ergens lovende woorden over te spreken, maar kijken we veel meer naar video’s van ‘echte’ mensen zoals jij en ik, die een product beoordelen. Dit komt authentieker er eerlijker over. Met een influencer bereik je dan wel een groter publiek, maar als het om reviews gaat dan zijn die van ‘echte’ mensen veel meer waard omdat ze een onafhankelijk oordeel geven.
Zo zag thermosflessenmerk Stanley haar omzet in een jaar tijd vertienvoudigen nadat een vrouw een video op TikTok deelde van haar afgebrande auto. In de cupholder van de auto stond nog altijd haar Stanley thermosfles, met de ijsblokjes er nog in. Geen marketingactie, maar een oprechte video van iemand die blij was met een product.
5. Short form video
Onze aandachtsspanne is kort. Alles moet korter en sneller, anders haken we af. Dat geldt al helemaal voor video’s. Zijn de eerste paar seconden al niet boeiend? Dan scrollen we snel door naar de volgende video. De eerste 3 seconden van je video zijn dan ook cruciaal. Short form video’s zijn korte video’s van meestal onder 60 seconden, denk aan reels op Instagram of shorts op YouTube. Ze worden veel ingezet op social media en zijn dan ook een goede manier om jongere generaties te bereiken. Ook kijken ze liever een (korte) video dan dat ze een lap tekst lezen. Onze tip: schrijf toch een artikel bij je (korte) video, dan bereik je een grotere doelgroep.
Short form video’s worden verticaal gefilmd en bevatten vaak een hip muziekje en graphics. En het mooie is: iedereen kan ze maken. Vaak worden ze gewoon met telefoon gefilmd. Dus laat je creativiteit de vrije loop en pak die telefoon erbij! Bekijk onze kerstvideo van 2023 maar, die is ook gewoon met een iPhone opgenomen. (Al duurt deze iets langer dan een minuut en is daarmee niet een echte short form video).
Heb je een heel mooie video gemaakt, maar duurt deze langer dan een minuut? Overweeg dan eens om van de highlights van de video een short form video te maken. Hier kun je in het script al rekening mee houden. Zo trigger je de kijker om ook naar de langere video te kijken, en heb je extra content om te verspreiden.
6. Video SEO
Voor de volgende content marketing trend in 2024 blijven we nog even bij video. Aangezien video’s een steeds belangrijkere vorm van content (of eigenlijk misschien wel gewoon DE belangrijkste) zijn, speelt de SEO van video’s ook een grotere rol. Besteed daarom niet alleen aandacht aan de inhoud van je video, maar verwerk de zoekwoorden waarop je wilt dat je video gevonden wordt ook in de titel en in de omschrijving. Zo zorg je ervoor dat zoekmachines ook weten waar je video over gaan. Zoekresultaten bevatten namelijk steeds vaker video’s. En door de zoekwoorden in de omschrijving en titel te verwerken, loop je kans dat jouw video dus ook tussen de zoekresultaten komt te staan.
Hulp nodig met deze content marketing trends in 2024?
Welke content marketing trends ga jij in 2024 inzetten? Of kom je er met je content marketingstrategie voor komend jaar nog niet helemaal uit? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op voor advies of hulp. Dan brengen we samen je content naar een hoger niveau in 2024!