
Wapengekletter, vuurspuwende draken en heroïsche veldslagen. Als echte Game of Thronesfan kan juli voor mij niet vroeg genoeg beginnen. Dan trapt HBO af met alweer het zevende seizoen. De hitserie houdt wereldwijd miljoenen volksstammen aan de buis gekluisterd. Met een moorddadige mix van actie, seks, adembenemende locaties, kostuumpracht en vooral steengoede acteurs is het epische drama het paradepaardje van de zender. Dat je na een flink potje binge-watching je adrenalineshot wel hebt gehad, is geen verrassing. Dat je uit Game of Thrones ook de nodige content marketinglessen kunt halen misschien wel. Hieronder 4 wijze lessen. O ja, wie bang is voor spoilers: niet verder lezen.
Vertel een verhaal
Een goed verhaal vertellen, kun je wel aan George R.R. Martin overlaten. De Amerikaanse schrijver stond met zijn boeken aan de wieg van de serie. Wie even niet oplet, is zo de verhaallijn kwijt met al die personages, kastelen en familiebanden. Maar het lukt Martin zonder probleem om je mee te voeren naar de meest exotische oorden. Je bent voor even in een nieuwe wereld. Het begrip storytelling is in de content marketingwereld ook niet nieuw. Steeds meer bedrijven vertellen een compleet verhaal om hun klanten mee te voeren in hun wereld. Het vertellen van een verhaal zorgt voor betrokkenheid met je doelgroep.

Bepaal de juiste tactiek
Littlefinger, Jon Snow of Daenarys Targaryan. Allemaal hebben ze één ding gemeen. Een goed oog voor tactiek. In seizoen 1 begonnen ze met niets. Aan het einde van seizoen 6 hebben ze een complete legermacht. Of het nu gaat om een webinar, videoproductie of projectdocumentatie. Iedere meesterzet begint met een tactische strategie. Wat is je doel? En voor wie maak je iets? Wat wil je dat het oplevert? Het zijn allemaal vragen die komen kijken bij een goede content strategie. Wie dit plan goed uitwerkt, heeft de bouwstenen voor een succesvolle mediacampagne in huis.
Verzamel de troepen

Had Jon Snow ooit Ramsey Bolton kunnen verslaan zonder hulp van de Wildlings en de ridders van The Vale? Nee, om de juiste slag te slaan moet je een beroep doen op trouwe volgers. Hetzelfde geld voor degene die start met content marketing. Wat heb je aan een leuke blog of videopresentatie zonder dat iemand ervan afweet? Doe een beroep op je volgers. Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Zet al je social mediakanalen in om jouw blog, video of artikel te promoten. Kijk ook eens rond binnen je eigen netwerk. Breng mensen op de hoogte en vraag hen jouw verhaal te delen.
Zorg voor een verrassende plot
Het is een goede Game of Thrones-traditie. Heb je net sympathie voor een karakter gekregen, is hij of zij aan het eind van het seizoen onthoofd, gespietst, opgegeten of in een ravijn gedonderd. De makers verrassen je maar al te graag met een plotwending of cliffhanger. Verras ook jouw doelgroep. Blog bijvoorbeeld tegen de stroom in. Is er een ontwikkeling in de bouw die niemand leuk vindt? Maak een top 5 met redenen waarom jij het toejuicht. Onverwachte gastsprekers, uitnodigende invalshoeken of prikkelende stellingen. Denk na hoe je jouw doelgroep verrast.
Koen Wieriks is journalist bij Eisma Content Marketing. Hij houdt zich onder andere bezig met het maken van video-producties, schrijven van artikelen en begeleiden van webinars.