De raad: in gesprek met commercieel manager Jeroen van der Molen - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

De raad: in gesprek met commercieel manager Jeroen van der Molen

Bij VIOD 4, voetbalclub uit Doetinchem, staat Jeroen van der Molen linksachter, maar bij Eisma Content Marketing loopt hij als commercieel manager voorop. Als medebedenker van de Eisma Content Marketing-strategie geeft hij workshops en helpt hij bedrijven met het ontwikkelen van hun eigen content marketingstrategie.

Marketing wordt steeds vaker content marketing. Dat betekent niet meer denken in producten of diensten en USP’s, maar in relevante verhalen voor de doelgroep. Jeroen licht toe: “Adverteren kan nog steeds, maar zowel bestaande als potentiële klanten willen ook verhalen lezen over het wat, waarom en hoe van een bedrijf, product of dienst. Steeds meer bedrijven gaan daarom aan de slag met het vertellen van verhalen. Dat is alleen nog niet zo gemakkelijk. Je moet weten wat je wilt vertellen, hoe je het wilt vertellen, wie het gaat produceren en hoe je het gaat verspreiden. Met als belangrijkste uitgangspunt dat het publiek jouw verhalen de moeite waard vindt om te lezen. Want net als in het echte leven wordt het op den duur vervelend als iemand alleen maar over zichzelf praat. Content marketing vraagt dus om een gestructureerde aanpak. Daarvoor hebben wij onze strategie ontworpen.”

Bedenken jullie de strategie voor de klant?

“Nee, die vullen wij samen met de klant in. Als wij bijvoorbeeld een workshop contenstrategie en contentplanning houden, dan verwachten wij ook enige voorbereiding van onze klanten. We geven ze ‘huiswerk’ mee. Wat belangrijk is, is dat de klant met verschillende disciplines aanwezig is tijdens de workshop. Bijvoorbeeld: de directeur, iemand van verkoop, marketing, maar ook technische medewerkers van de R&D-afdeling. Want iedereen heeft weer zijn eigen idee over klanten, doelgroepen en doelstellingen. Daarnaast is het goed dat de klant vooraf alvast nadenkt over het onderwerp en de doelgroep. Dit kunnen we allemaal meenemen en verder uitwerken tijdens de workshop.”

En als die strategie er ligt, wat dan?

“Dan moet je aan de slag: het veld op. En je als bedrijf afvragen: kunnen wij dit zelf? Hebben wij de mankracht en de tijd om dit tot een succesvol einde te brengen? We zien in de praktijk dat de uiteindelijke uitvoering van de content-strategie de stap is waar het vastloopt. Dus vraag jezelf af: ga ik zelf de content maken, of ga ik het uitbesteden?”

Dat laatste, daar gaat het jou natuurlijk om…

Met een knipoog: “Nee, dat is geen vereiste, maar dat zou natuurlijk een heel mooie uitkomst zijn. Wel is het naar mijn idee nuttig dat er vanuit een externe, onafhankelijke partij wordt gekeken naar het bedrijf. Wij hebben een andere kijk op het geheel. Dat is goed voor nieuwe inzichten in onderwerpen en thema’s. Daarnaast hebben wij ook kennis over contentvormen, het bereik en de distributie in huis.”

Fotografie: Sabine Visser

Het volledige artikel is verschenen in het magazine Content. Marketing met een verhaal. Vraag hier gratis een exemplaar aan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *