De schets: in gesprek met animator Martijn Cornelissen - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

De schets: in gesprek met animator Martijn Cornelissen

Gewoon lekker tekenen. Dat is wat freelance illustrator en animator Martijn Cornelissen het liefst doet. Gewapend met inkt, kwast en potlood vreest hij een stevig statement niet. 

“Als kind was ik altijd al aan het tekenen. Stripboeken verslond ik. Met als grote held Guus Flater. Ik begon dan ook met het tekenen van stripverhaaltjes, want ik wilde ook striptekenaar worden. Ik studeerde in 1997 af als illustrator op de kunstacademie Willem de Kooning in Rotterdam. Vervolgens werkte ik tien jaar voor verschillende reclamebureaus, waar ik ben doorgegroeid naar art director. Dat vond ik heel leuk, maar ergens knaagde het, en wilde ik toch weer terug naar de tekentafel.” Daarna werd de stap naar animeren gezet. “De combinatie van het tekenen, geluid en muziek, waar ik ook een passie voor heb, vind ik super. Dat komt allemaal heel mooi samen in het animeren. Het is bovendien bewezen dat met de combinatie van tekst, beeld en geluid tot wel zeventig procent van de boodschap blijft hangen.”

Met de hand tekenen

Door te kiezen voor een ‘ouderwetse’ stijl, onderscheidt Martijn zich van andere tekenaars.  “Ik probeer veel met de hand te tekenen, dat is echt mijn stijl. Ik teken, scan het in en ga het digitaliseren. Als ik een karakter teken, dan teken ik bijvoorbeeld losse armen en ogen en die laat ik vervolgens bewegen op de computer. Soms maak ik ook een mix. Een gedeelte met potlood en een gedeelte digitaal. Dat is ook erg leuk. Daarnaast doe ik veel whiteboardanimaties. Dan hangt er een camera boven de tekentafel, twee lampen aan de zijkant en dan ga ik tekenen.”

Verhaal opbouwen

Bij animeren komt meer kijken dan tekenen alleen: er moet een verhaal verteld worden. “Het verhaal moet zo worden opgebouwd dat de kijker er in mee wordt genomen, zonder te veel overbodige dingen te vertellen. Als ik animeer, dan teken ik niet letterlijk wat ik hoor, maar bedenk ik een associatie. Je moet het zien én horen. Daarnaast is gevoel voor timing heel belangrijk, je animeert op een voice-over en/of muziek. Als je die toevoeging hebt, dan heb je een goede mix. De boodschap wordt versterkt door de sfeer van de muziek.”

Fotografie: Johan van der Wardt

Het volledige interview met Martijn Cornelissen is verschenen in het magazine Content. Marketing met een verhaal. Bestel hier een gratis exemplaar. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *