Duurzaam rules

We moeten nog lang doen met onze wereld, maar door onze manier van leven vragen steeds meer individuen zich af wanneer de houdbaarheidsdatum van deze aarde zal gaan verstrijken. Langzamerhand komen we erachter dat een verandering in onze samenleving hard nodig is. Daarom gaan we met z’n allen voor duurzaam. Het begrip duurzaamheid is dan ook, zowel in de zakelijke- als de particuliere wereld, een groot begrip geworden. Nu kunnen we op veel verschillende manieren bezig zijn met duurzaamheid. We kunnen bijvoorbeeld circulair gaan bouwen, groene energie gebruiken en van gas los komen. Maar wist je ook al dat je duurzame content kunt maken? Of dat heel veel te maken heeft met het verlengen van de houdbaarheid van onze aarde kunnen we ons afvragen, maar nuttig is het wel!

Duurzame Content
Bron: Handboek Duurzame Content

Duurzame content

Maar wat is dat dan precies, duurzame content? Ensie.nl geeft ons de volgende definitie:

‘’Duurzame content betreft alle visuele, tekstuele en auditieve content die door een organisatie gecreëerd wordt om aan de behoefte van de doelgroep te voldoen. De relevantie van duurzame content blijft of neemt toe voor de doelgroep en daarmee voor de organisatie.’’

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar reclame kunnen we stellen dat we het hebben over ‘fastfood-content’. Wanneer reclamecampagnes zijn afgelopen verdwijnt de content op een gegeven moment in de resultaten en is deze vaak niet meer relevant voor de doelgroep. Duurzame content blijft echter altijd relevant en wordt, als het even kan, juist alleen maar meer waardevol naarmate de tijd verstrijkt. Het punt is dat als iets goed is en het in een bepaalde behoefte voorziet, het zijn waarde blijft behouden. Denk bijvoorbeeld aan de muziek van Elvis en Michael Jackson, van wie er nog steeds albums worden verkocht. Of de stukken van Shakespeare die nog elke dag worden gespeeld.

Een extra laag aan je content

Duurzame content sluit naadloos aan bij content marketing. Wanneer je hier namelijk bewust mee aan de slag gaat, zal je content marketing-strategie een extra laag krijgen. Vraag jezelf eens af welke algemene vragen jouw doelgroep zou kunnen hebben en creëer op basis daarvan content. Je content zal op die manier gelezen of gezien blijven worden en het zal voor langere tijd bezoek, leads en sales op blijven leveren.

Om te bepalen of je met duurzame- of met eindige content te maken hebt, moet je naar de inhoud kijken. Eindige content gaat vaak over dingen die op dat moment relevant zijn: Deze boormachine is nu in de aanbieding. Of: Met dit project zijn we nu bezig. Eindige content gaat over actuele zaken en neemt, naarmate de tijd verstrijkt, af in waarde. De content zal daarom steeds minder vaak bekeken worden. Duurzame content zal daarentegen wèl bekeken blijven worden, ongeacht wanneer deze is gedistribueerd. Doordat het aantal views blijft toenemen, zal deze content online een steeds betere positie innemen en zal dus de waarde van de content stijgen.

Niet beter dan eindige content

Het wil niet zeggen dat duurzame content beter is dan eindige content, het versterkt elkaar juist. Beide vormen van content hebben een eigen plek in de content marketing-strategie. Omdat eindige content vaak een meer explosieve vorm van views laat zien kun je deze bijvoorbeeld heel goed gebruiken om in door te linken naar je duurzame content. Beide vormen van content hebben hun eigen voordelen, het is alleen belangrijk om je bewust te zijn van deze voordelen zodat je er slim mee om kunt gaan.

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *