Ga naar hoofdinhoud
HR PREMIUM PARTS TWELLO

Een podcast voor je bedrijf: 5 redenen waarom het interessant is

Om je heen hoor je er steeds meer over. Veel grote bedrijven zoals KLM en Nike doen het al. Maar wat is een podcast nu precies en waarom is het interessant voor jouw bedrijf? In deze blog leggen wij uit wat het is en geven we vijf redenen om te beginnen met podcasten.

podcast

Wat is het?

Een podcast is een audio-uitzending die je in je eigen tijd kunt luisteren én overal kunt beluisteren. Of je nu in de auto zit, in de trein of aan het sporten bent. Helemaal nieuw is het medium niet. De eerste podcast stamt al uit 2004, maar nu lijkt het eindelijk zijn plek gevonden te hebben. Podcasts bestaan er in verschillende genres, zoals interviews, journalistieke reportages en fictieve podcasts.

Ook het zelf maken van een podcast is steeds populairder. Niet alleen particulieren, maar ook voor bedrijven wordt het steeds meer een medium om kennis via te delen.

Twijfel je nog of het voor jouw bedrijf interessant is? Wij geven je vijf redenen waarom het toch de moeite waard is:

1. Toegankelijk

Een podcast is een toegankelijke en laagdrempelige manier om in contact te komen met je achterban en klanten. Je deelt op een eenvoudige manier kennis met je klanten en voor hen is het gemakkelijk te luisteren op een geschikt moment.

2. Goedkoop

Een podcast opnemen en publiceren is tegenwoordig relatief goedkoop. De apparatuur wordt namelijk steeds goedkoper en er zijn veel services waar je gratis een podcast kunt laten publiceren. Je kunt het zelf proberen, maar je kunt ook een ervaren bedrijf inschakelen die je hierbij ondersteunt.

3. Expert in jouw branche

In een podcast deel je de kennis en expertise van jouw bedrijf. En dat betekent dat als je het goed doet, dat het publiek jou gaat zien als expert in jouw vakgebied.

4. Leads

Naast het delen van kennis kun je in podcasts ook verwijzen naar je website, door een mooie winactie in de podcast te vermelden. Hierdoor krijg je meer verkeer op je website en daardoor word je weer makkelijker gevonden in zoekmachines. Ook kun je een klantenbestand op gaan bouwen door e-mailadressen te verzamelen van luisteraars, zodat je hen op de hoogte kan houden van nieuwe podcasts en andere interessante content.

5. Netwerken

Een podcast kan fantastisch zijn om je netwerk uit te breiden. Door bijvoorbeeld steeds meer mensen uit je vakgebied uit te nodigen als spreker in jouw podcast, bouw je je kring van invloed verder uit. Je netwerk groeit en deelt weer de podcast waaraan jouw organisatie gekoppeld is. Win-win dus.

Ben je enthousiast geworden, maar weet je nog niet helemaal hoe je het aan moet pakken of starten? Lees hier meer over het format. Of neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.