Goede voornemens, wie heeft ze niet

Het einde van het jaar is in zicht en misschien is het bij jullie, net als bij ons, lekker hectisch. Er zijn vaak nog wat losse eindjes die aan elkaar geknoopt moeten worden, zo aan het einde van het jaar. Deadlines, plannen die in 2017 afgerond moeten worden, maar ook voorbereidingen voor 2018 moeten alvast worden getroffen. Zo komt bijvoorbeeld de VSK beurs er weer aan, waar wij een rol gaan spelen. Alles loopt dus lekker door elkaar heen en we willen opgeruimd, voorbereid en vol goede moed het nieuwe jaar in kunnen gaan. Daarnaast willen we uiteraard in alle rust van de feestdagen kunnen genieten. Een nieuw jaar betekent nieuwe goede voornemens. Ze vliegen je ieder jaar weer om de oren: meer sporten, stoppen met roken, minder stressen, meer tijd voor mezelf, afvallen, noem het maar op. Maar behalve persoonlijk, kun je als bedrijf natuurlijk ook lekker meedoen. Ik geef je vijf goede content marketing voornemens om je een eindje op weg te helpen. Nu kan ook jij, goed voorbereid en content marketing-proof, het nieuwe jaar in kan knallen.

goede voornemens

Goed voornemen #1: Durf uit die comfortzone te stappen

Vaak heeft een goede content marketing campagne alles te maken met durven. Af en toe een blog schrijven is natuurlijk leuk maar wees eens verrassend en trek de aandacht van je doelgroep. Denk eens goed na over wat de indruk zal wekken bij je doelgroep. Hou bijvoorbeeld een brainstormsessie met je collega’s, misschien komen er wel hele verfrissende ideeën uit. Wees niet bang voor nieuwe ideeën, maar omarm ze en ga er mee aan de slag. Wat dacht je van een video die inspeelt op een acuut thema dat speelt. Of maak bijvoorbeeld een video die direct helemaal niets met jouw bedrijf te maken heeft, maar indirect wel met het product dat je aanbiedt. Prikkel, spring uit de band, creëer awareness, stap uit die comfortzone!

Goed voornemen #2: Veelzijdige content maken

Het gebruik van verschillende content formats zorgt ervoor dat je interessant blijft voor je doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld alleen maar artikelen schrijft, zullen mensen op een gegeven moment misschien een beetje verveeld raken. Uiteraard moet je goed nadenken over content formats waar jouw doelgroep behoefte aan heeft, maar een divers aanbod hebben blijft belangrijk om je doelgroep scherp te houden.

Goed voornemen #3: Doelen stellen, inclusief deadlines

goede voornemensStel doelen voor jezelf en vorm daarbij ook duidelijke deadlines. Dat geeft je een stok achter de deur. Wanneer je geen duidelijke deadlines stelt, kom je sneller in de verleiding om dingen uit te stellen. Die blog, die je elke week wilde schrijven, bijvoorbeeld. Dat komt volgende week wel weer. En die video kunnen we over een paar weken ook nog wel maken, geen prioriteit. Totdat je besluit om volgende maand toch ècht eindelijk te beginnen met die eerste stap richting content marketing, maar er alweer niks van komt…

Goed voornemen #4: Je doelgroep (nog) beter leren kennen

Content marketing is, zoals je weet, all about storytelling. We vertellen verhalen en verpakken onze boodschap in die verhalen. Verhalen vertellen we aan onze klanten, met een bepaald doel voor ogen. We willen de lezer/kijker bijvoorbeeld vermaken, informeren of emotioneren. Met andere woorden: alle content die we maken, maken we voor onze de doelgroep. In de eerste instantie maken we die dus niet om er zelf beter van te worden. Uiteindelijk is dat wel altijd mooi meegenomen natuurlijk ;). Over de verschillende vormen van content maken schreven we al eerder, maar we kunnen niet vaak genoeg zeggen dat het kennen van je doelgroep een van de belangrijkste aspecten van content marketing is. Want daarmee wordt het vertellen van verhalen makkelijker. Waar moet het over gaan? Hoe verpak ik de boodschap? Welk sausje ga ik mijn content geven en op wat voor formats zit mijn doelgroep te wachten? Vragen die eigenlijk alleen je doelgroep het best zou kunnen beantwoorden.

Goed voornemen #5: Gewoon doen

Soms heb je even dat duwtje in de rug nodig. Leuk allemaal, content marketing, willen we ook wel, maar…… Laat de ‘maar’ nou eens achterwege en begin gewoon. Wat kan er mis gaan? ‘Gewoon doen’ is het belangrijkste voornemen dat je jezelf kunt stellen als je nog niet met content marketing bent gestart in 2017. Begin eens met een iets kleins, een blog schrijven bijvoorbeeld. Vind je het toch nog een beetje moeilijk? Schakel dan de hulp in van iemand die er verstand van heeft, zodat je een beetje op weg geholpen kunt worden.

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *