Ga naar hoofdinhoud

Heb jij al een redactieformule?

Als uitgever werken we bij Eisma met redactieformules. Hierin staat per merk/titel beschreven voor wie je schrijft en met welk doel, en wat daarbij je belangrijkste uitgangspunten of waarden zijn. Een redactieformule geeft richting bij het maken van je blad en maakt het ook voor bijvoorbeeld freelancers en nieuwe medewerkers gemakkelijker om de juiste content te maken.

Ook als bedrijf is een redactieformule heel handig. Je hoeft daarvoor niet perse je eigen magazine te maken, een redactieformule is toepasbaar op alle uitingen die je maakt. Hierin leg je vast hoe je communiceert, met wie en met welk doel. Dit geeft houvast bij het maken van content voor je website, nieuwsbrieven, youtube-kanaal, facebook, LinkedIn en ga zo maar door.

Waaruit bestaat een goede redactieformule?

Doelstelling

Wat is het belangrijkste doel van jouw content? Wil je mensen informeren over actuele ontwikkelingen op een bepaald gebied? Wil je jouw kennis over warmtepompen delen? Meer interactie met je doelgroep krijgen? Zo veel mogelijk leads genereren? Probeer je doelstelling zo goed mogelijk te omschrijven.

Omschrijving doelgroep

Voor wie maak jij jouw content? Is dat voor installateurs, huizeneigenaren, hondenliefhebbers of zorginstellingen? Probeer je doelgroep zo goed mogelijk te omschrijven of beter nog: doe er onderzoek naar. Ook het opstellen van een of meerdere persona’s kan helpen.

Jouw bedrijf

Waar sta jij voor als bedrijf? Welke omschrijving past het beste bij jouw bedrijf en hoe je met elkaar en met klanten omgaat? Is dat bijvoorbeeld zakelijk en wetenschappelijk, of juist informeel en met humor? Probeer een aantal van deze kernwaarden op te stellen, samen met je collega’s.

Thema’s

Wat zijn de belangrijkste thema’s waarover jij als bedrijf wilt schrijven? Maar ook: waarover schrijf je beslist niet? Door de onderwerpen af te kaderen, kan hier geen onduidelijkheid ontstaan en blijf je beter gefocust.

Toon

Hoe vertaal je bovenstaande kernwaarden nu in je teksten, maar ook in je beeld? Probeer dit zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor ‘informeel, humoristisch, zorgzaam, modern’, omschrijf dan wat voor consequenties dit heeft: “we spreken elkaar en onze klanten aan in de jij-vorm en met een grapje op zijn tijd. In onze teksten benadrukken we dat we de zorgen en problemen van de klant goed begrijpen. We hanteren modern taalgebruik (geen ouderwetse woorden of zinsconstructies). In onze foto’s zien we veel jonge mensen en moderne technologie.” Geef eventueel ook voorbeelden. “We schrijven wel ‘We begrijpen natuurlijk dat jij ’s ochtends geen koude douche wilt!’, maar we schrijven niet ‘Een koude douche is een onaangenaam fenomeen.'” Laat ook zien welk beeld je juist wel en juist niet kunt gebruiken.

Formats

De volgende stap voor je redactieformule is het omschrijven van de typen content die je maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan projectbeschrijvingen, interviews met klanten, medewerkers aan het woord, beeldverhalen of blogs. Nieuwe ideeën voor content kun je nu naast je formats leggen om te kijken of ze met elkaar matchen.

Als je een redactieformule voor jouw bedrijf hebt opgesteld, kun je aan de slag met het maken van unieke content met jouw eigen identiteit erin verankerd!

Over

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.

Neem contact op met Margriet Brus:
Bel +31 86 29 44 700 of stuur een e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *