Hoe Personal Body Plan won met content marketing terwijl ik faalde in fitness

Het is januari, een nieuw jaar, nieuwe kansen. De periode van (lekker) eten, een borreltje hier en een oliebolletje daar is voorbij. Dat vindt ook mijn niet nader te noemen ex-sportschool. In februari vorig jaar werd ik lid. Twee maanden gratis sporten bij een abonnement, fantastische deal vond ik zelf. Vol goede moed ging ik zo’n vier keer per week naar de sportschool. Trots als ik was, hield ik dat een behoorlijk lange tijd vol. Totdat de zomer aanbrak. Lange zomeravonden, lekker barbecueën met vrienden, veel te gezellig om de sportschool in te duiken natuurlijk. Langzaam veranderde ik van intensief gebruiker van mijn sportschool abonnement, in een sponsor die verdrietig keek hoe er elke maand 25 weggegooide euro’s werden afgeschreven van mijn rekening. Eind 2017 heb ik het abonnement dus maar stopgezet. Toch, weten ze mij te vinden. Alweer.

04-01-2018: ”Hoi Veerle, je bent bij ons weg en dat vinden we jammer. Heb je al nagedacht hoe jij het komende jaar fit gaat blijven?” 

Was dit een goede of een slechte zet van mijn sportschool? Is het überhaupt goed of fout? Geen idee, het is in ieder geval geen content marketing en ik word geen lid meer van deze sportschool.

Personal Body Plan

Een tegenhanger van dit gefaalde ik-word-fit-verhaal is Personal Body Plan (PBP). Zij hebben, met onder andere content marketing, de afgelopen tijd veel naamsbekendheid gewonnen. PBP is een online platform dat mensen helpt een betere versie van zichzelf te worden (hun eigen woorden). De vier pijlers van PBP zijn gedrag, voeding, training en herstel. Door lid te worden krijg je een persoonlijk plan aangemeten op basis van de vier pijlers. Vervolgens ga je met behulp van een online coach zelf aan de slag met sporten, voeding en een verandering van je lifestyle. Via een applicatie wordt je plan dagelijks aangepast op basis van de progressie die je maakt en kun je altijd terecht bij jouw coach voor vragen, motivatie en hulp.

Maar wat doet My Personal Body Plan nou precies aan content marketing en hoe heb jij daar wat aan? Dat ga ik je vertellen.

Ervaringen van deelnemers

Een onderdeel van de content die PBP met hun achterban deelt, zijn de verhalen van deelnemers. Deelnemers die mee hebben gedaan aan PBP krijgen de kans om hun eigen verhaal te vertellen en inspireren hiermee anderen om ook mee te doen aan het programma. De verspreiding gaat via online platformen zoals hun eigen website, Instagram en Facebook. Door middel van het plaatsen van before-en-after foto’s laat PBP naast de verhalen zien welk effect hun ‘product’ heeft gehad. Wellicht kunnen jullie ook eens before-en-after foto’s plaatsen van mooie projecten die jullie hebben opgeleverd. Of laat een klant aan het woord over zijn ervaringen met jouw bedrijf. Positieve verhalen en veranderingen staan altijd goed op je website of pagina.

Video’s over training

De video’s die PBP online plaatst over bepaalde oefeningen, spreken een grote doelgroep aan. Niet alleen hun deelnemers of toekomstige deelnemers, maar eigenlijk iedereen die aan fitness doet heeft baat bij het bekijken van deze video’s. De video’s worden gedeeld op online platformen als Facebook en Instagram. Met deze video’s over oefeningen speelt PBP in op een doelgroep die groter is dan alleen (potentiële) klanten. Hierdoor vergroten ze hun naamsbekendheid en zorgen ze ervoor dat PBP een merk wordt, in plaats van alleen ‘weer een volgende afslankmethode’. Kun jij ook dingen bedenken, die bij jouw bedrijf horen en waar je korte video’s over kunt maken? Denk hierbij aan een instructievideo of bijvoorbeeld een video met tips. Het is belangrijk om te bedenken met welke onderwerpen jouw bedrijf raakvlakken heeft. Dit kan allemaal als inspiratie dienen voor content.

Bloggen over voeding en recepten

Naast video’s schrijft PBP ook blogs. Bloggen doen ze bijvoorbeeld over voeding. Zo ontkrachten ze bepaalde mythes over voeding, geven ze je tips over hoe je feestdagen aan moet pakken en geven ze zo nu en dan lekkere recepten weg. Ook verhalen over eigen obstakels en overwinningen worden hier gedeeld. Omdat het platform alleen online leeft en alle contact met deelnemers ook via online gaat, geven deze verhalen het platform wat meer body. Hun blogs zijn te lezen op zowel hun website en Facebook. Blogs lenen zich goed voor een extra stukje persoonlijkheid in je content en dat is precies wat er ook gebeurt bij PBP. Het bedrijf krijgt gezichten en medewerkers, het krijgt persoonlijkheid. Heb jij al ideeën voor je volgende blog?

Het grappige is dat ik, nu ik zo in de content marketing van Personal Body Plan zit, nieuwe motivatie zie om te gaan sporten. Misschien toch maar weer lid worden bij die desbetreffende sportschool…

 

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *