In den beginne... - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

In den beginne…

Al zo lang er mensen zijn, worden er verhalen verteld. Om elkaar te vermaken, maar ook om kennis en vaardigheden over te dragen. Ook bedrijven doen dit al jaren. Content Marketing is niet iets van de laatste paar jaar, bewijzen onderstaande voorbeelden.

Allemaal de weg op

Hoe stimuleer je de autoverkoop en vergroot je de afzetmarkt voor jouw autobanden? Met een gids speciaal voor chauffeurs, vol tips over goede hotels en restaurants. In augustus 1900 introduceerde bandenfabrikant André Michelin de eerste Michelingids. De gratis gids vol leuke adresjes was een slimme manier om chauffeurs aan te moedigen lekker rond te toeren én nieuwe chauffeurs de weg op te krijgen. Daarnaast bevatte de gids praktische informatie over benzinestations, garages en toiletten. De Michelingidsen waren eerst gratis. Toen André Michelin echter zag dat de gidsen in een garage werden gebruikt ter verhoging van de werkbanken, besloot hij over te gaan tot betaalde edities. Tot op de dag van vandaag is de Michelingids dé plek waar je als restaurant genoemd wilt worden.

Drama in ruil voor reclamezendtijd

Een vorm van content marketing die we nu nog steeds kennen is de soap. De eerste soapserie is in 1933 ontstaan in Amerika. In die tijd hadden zeepfabrikanten moeite om hun zeep te verkopen. De huisvrouwen zaten veel thuis en het was moeilijk om hun product onder de aandacht te brengen. Daarom bedacht zeepfabrikant Proctor & Gamble een creatieve manier om deze doelgroep te bereiken. Er kwam een serie die iedere dag op de radio werd uitgezonden met een spannende verhaallijn, en een zeepreclame tussendoor. Het ontstaan van de soap was dus bedoeld om zeep te verkopen. Vanaf de jaren ‘40 werden de uitzendingen ook op televisie uitgezonden.

Wat eten we vandaag?

Gerrit Heijn weet het doel van de Allerhande in het eerste nummer in 1954 mooi te verwoorden: ‘naast vele lezenswaardige artikelen, [zal] het verhaal van ons bedrijf steeds opnieuw aan u verteld worden, opdat wij elkaar leren kennen als goede vrienden’. De Allerhande ligt inmiddels met een oplage van ongeveer 2 miljoen op veel Nederlandse keukentafels. En voor die keukentafels waar alleen nog een tablet of smartphone te vinden is, is er een app, site en YouTube-kanaal. Natuurlijk kan iedereen met een Allerhande-recept onder de arm naar de Jumbo gaan, maar Albert Heijn heeft al lang geleden begrepen dat dat niet uitmaakt. Allerhande staat op zichzelf en richt zich primair op het imago van Albert Heijn, niet op het verkopen van producten. Daarbij gaan ze uit van hun publiek. De centrale vraag bij alle content is niet ‘Wat zou Albert Heijn allemaal verkopen?’ of ‘Welke nieuwe producten zou AH hebben?’ maar ‘Wat eten we vandaag?’ of ‘Wat zal ik eens koken voor het kerstdiner?’. Klinkt logisch, maar hoeveel bedrijven denken er niet precies andersom en zetten zichzelf in plaats van de doelgroep centraal?

Dit artikel is verschenen in ons magazine Content. Marketing met een verhaal. Bestel hier gratis een exemplaar. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *