Infographics: dit is er allemaal mogelijk

Er zijn steeds meer manieren om op een visuele manier te communiceren met je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een infographic, waarin je een proces of product uitlegt, voordelen naast elkaar zet of iets vertelt over je bedrijf. Maar behalve een ‘gewone’ infographic is het tegenwoordig ook mogelijk om een interactieve of geanimeerde infographic te maken.

Animated gif

De meest eenvoudige vorm is een animated gif. Dit is een afbeelding waarin bewegende elementen zitten:

engine
Infographic: Jacob O’Neal

 

7 Ways To Hack A Drought Animated infographic
Infographic: Columnfivemedia

Bovenstaande infographic geeft niet alleen informatie over de werking van de motor, maar laat dit ook direct zien. Een mooie manier om een complexer product zoals bijvoorbeeld een warmtepomp uit te leggen. Voordeel van een gifje is dat deze gemakkelijk gepost kan worden op alle social media-kanalen en natuurlijk op je website. Het is ook mogelijk om een infographic die je al hebt, te laten aanpassen in een gif. Zo kun je content die je al hebt, hergebruiken. Hiernaast zie je een infographic die in tweede instantie bewegend is gemaakt.

 

Interactieve infographic

Een tweede mogelijkheid is een interactieve infographic. Dit is een infographic waarbij de gebruiker zelf op onderdelen kan klikken voor meer informatie. Je kunt in deze infographic dus verschillende brokjes informatie kwijt. Voor de gebruikers is een interactieve infographic aantrekkelijk omdat ze zelf kunnen klikken. Essentieel is natuurlijk wel dat een interactieve infographic niet alleen mooi en interessant is, maar ook echt werkt. Dat betekent: een gebruiker moet op een logische en intuïtieve manier kunnen navigeren en de techniek moet werken op alle soorten devices.

In onderstaande voorbeelden kun je meer informatie krijgen door over een tijdlijn heen te navigeren of door verschillende onderdelen aan te klikken (klik op de afbeeldingen):

Animated infographic

Een animated infographic is een filmpje waarin (meestal in 2D) iets wordt uitgelegd. Je wordt als het ware door een infographic heen geleid en hoeft zelf niets te doen of ergens op te klikken.

Alles kan!

De mogelijkheden voor bewegend beeld zijn eindeloos. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om combinaties te maken van afbeeldingen en video’s of animaties. In dit voorbeeld van Buva kun je korte animaties over verschillende producten bekijken door op verschillende ruimtes in huis te klikken:

Bovenstaande combinatie van infographic is animaties is gebruikt op een beurs. Bezoekers konden de onderdelen zelf aanraken op een touchscreen en zo meer informatie krijgen.

Wil je weten wat er allemaal mogelijk is en wat wij voor je kunnen maken? Neem dan contact op!

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *