Ga naar hoofdinhoud

Inspirerende content marketing: LEGO

Vorig jaar ben ik een tijdje au-pair geweest voor twee kinderen in Australië. De oudste was een jongetje van vier jaar en een enorme fan van LEGO. Zijn slaapkamer stond vol met felgekleurde legobakken met de blokjes allemaal keurig op kleur gesorteerd. Hij wist precies welk blokje hij waar kon vinden en de vloer was amper zichtbaar door de vele instructieboekjes. Je raadt al wat mijn dagbesteding inhield: ik bouwde gevangenissen, politiebureaus, onderzoekscentra op de Noordpool en brandweerauto’s. Urenlang speelden we ‘catch the robber’, waarbij de legopolitieagent op zoek moest naar de dief. Eén keer raden wie altijd de dief moest spelen.. Als ik even klaar was met het vluchten voor de politie, dan verstopte ik de ‘robber’ gewoon op de bovenste plank van de voorraadkast. Dat hield hem wel een paar uurtjes zoet.

Hoe dan ook; iedereen kent LEGO. Waarschijnlijk heb je er vroeger mee gespeeld, of misschien bouw je nog steeds, want ook volwassenen blijven het geweldig vinden. Eind jaren negentig leed het bedrijf voor het eerst verlies door de concurrentie van videogames. LEGO was genoodzaakt om met een nieuwe strategie komen wilden ze niet tot het nostalgisch verleden behoren. Met een nieuwe CEO en fantastische content marketing zijn ze inmiddels terug van weggeweest. Ze introduceerden ‘LEGO Friends’ speciaal voor meisjes, maakten filmthema’s als: Star Wars, Ninjago en Batman, ontwikkelden games en apps, en produceerden een succesvolle film.

‘As a toy company, no one else comes close to what LEGO has been able to accomplish with branded content.’ – Joe Pulizzi

Mijn persoonlijke content marketing favoriet is die laatste: ‘The LEGO Movie’. Een film waarin de hoofdrolspeler ‘Emmet’ allerlei avonturen beleeft met onder andere Batman, Superman en andere legopersonages. Als au-pair heb ik de film zo vaak moeten kijken dat ik de titelsong ‘Everything is awesome’ van begin tot eind mee kan zingen. De film spreekt zowel kinderen als volwassenen aan. Ik vond het dan stiekem helemaal niet erg om ‘m zo vaak te bekijken. Het is niet alleen heel mooi gemaakt, maar het verhaal spreekt ook aan. De film schreeuwt niet: ‘koop onze spullen!’ Maar vertelt een verhaal dat er voor zorgt dat kinderen met de lego willen spelen. Tegelijkertijd is de onderliggende boodschap voor volwassenen dat je nooit te oud bent om je fantasie te gebruiken.

LEGO stimuleert ook anderen om hun eigen content te maken. Zo worden fans via de hoofdpagina onder ‘LEGO Creator’ aangemoedigd om te posten wat ze hebben gemaakt. Iedereen kan video’s en foto’s insturen van eigen legocreaties zodat anderen deze weer na kunnen maken. Op die manier kunnen volwassenen en kinderen hun fantasie de vrije loop laten. Het geeft de consumenten een gevoel van verbondenheid met het bedrijf. Daarnaast kunnen fans zich aansluiten bij de ‘LEGO Club’. Ze krijgen dan het LEGO Club Magazine en kunnen evenementen bezoeken om andere enthousiaste legobouwers te ontmoeten.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met de geweldige voorbeelden van hoe LEGO content marketing toepast. Maar de belangrijkste boodschap die LEGO meegeeft bij het creëren van je eigen content, is dat je moet kijken naar de diepere betekenis van je bedrijf. Dat is niet het zoveelste verkooppraatje of oppervlakkige artikel. Denk er goed over na: wat wil je meegeven aan je klant? Wat vindt jouw publiek nu écht belangrijk? Om in de spirit of LEGO te blijven: gebruik je fantasie. Wees niet bang om van de gebaande paden af te wijken, want ‘everything is awesome!’.

 


Benieuwd hoe jij content marketing kunt toepassen in jouw bedrijf? Bezoek dan onze gratis kennissessies over op de BouwBeurs!

 

Kun jij, net als ik, geen genoeg krijgen van LEGO? Bekijk dan onderstaande voorbeelden ook eens.

  • De fans van reizen én LEGO kunnen via de instagrampagina ‘Legotravellers’ zien waar de karakters zoal naartoe gaan.
  • Het YouTube-kanaal van LEGO, waar je je favoriete figuren tot leven ziet komen in exclusieve ‘webisodes’ en stop-motion video’s.
  • LEGO doet ook aan ‘emotiontelling’, (via FrankWatching). In onderstaande video wordt de geschiedenis van het bedrijf op een prachtige manier verteld:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.