Vorig jaar ben ik een tijdje au-pair geweest voor twee kinderen in Australië. De oudste was een jongetje van vier jaar en een enorme fan van LEGO. Zijn slaapkamer stond vol met felgekleurde legobakken met de blokjes allemaal keurig op kleur gesorteerd. Hij wist precies welk blokje hij waar kon vinden en de vloer was amper zichtbaar door de vele instructieboekjes. Je raadt al wat mijn dagbesteding inhield: ik bouwde gevangenissen, politiebureaus, onderzoekscentra op de Noordpool en brandweerauto’s. Urenlang speelden we ‘catch the robber’, waarbij de legopolitieagent op zoek moest naar de dief. Eén keer raden wie altijd de dief moest spelen.. Als ik even klaar was met het vluchten voor de politie, dan verstopte ik de ‘robber’ gewoon op de bovenste plank van de voorraadkast. Dat hield hem wel een paar uurtjes zoet.
‘As a toy company, no one else comes close to what LEGO has been able to accomplish with branded content.’ – Joe Pulizzi
Mijn persoonlijke content marketing favoriet is die laatste: ‘The LEGO Movie’. Een film waarin de hoofdrolspeler ‘Emmet’ allerlei avonturen beleeft met onder andere Batman, Superman en andere legopersonages. Als au-pair heb ik de film zo vaak moeten kijken dat ik de titelsong ‘Everything is awesome’ van begin tot eind mee kan zingen. De film spreekt zowel kinderen als volwassenen aan. Ik vond het dan stiekem helemaal niet erg om ‘m zo vaak te bekijken. Het is niet alleen heel mooi gemaakt, maar het verhaal spreekt ook aan. De film schreeuwt niet: ‘koop onze spullen!’ Maar vertelt een verhaal dat er voor zorgt dat kinderen met de lego willen spelen. Tegelijkertijd is de onderliggende boodschap voor volwassenen dat je nooit te oud bent om je fantasie te gebruiken.
LEGO stimuleert ook anderen om hun eigen content te maken. Zo worden fans via de hoofdpagina onder ‘LEGO Creator’ aangemoedigd om te posten wat ze hebben gemaakt. Iedereen kan video’s en foto’s insturen van eigen legocreaties zodat anderen deze weer na kunnen maken. Op die manier kunnen volwassenen en kinderen hun fantasie de vrije loop laten. Het geeft de consumenten een gevoel van verbondenheid met het bedrijf. Daarnaast kunnen fans zich aansluiten bij de ‘LEGO Club’. Ze krijgen dan het LEGO Club Magazine en kunnen evenementen bezoeken om andere enthousiaste legobouwers te ontmoeten.
Benieuwd hoe jij content marketing kunt toepassen in jouw bedrijf? Bezoek dan onze gratis kennissessies over op de BouwBeurs!
Kun jij, net als ik, geen genoeg krijgen van LEGO? Bekijk dan onderstaande voorbeelden ook eens.
- De fans van reizen én LEGO kunnen via de instagrampagina ‘Legotravellers’ zien waar de karakters zoal naartoe gaan.
- Het YouTube-kanaal van LEGO, waar je je favoriete figuren tot leven ziet komen in exclusieve ‘webisodes’ en stop-motion video’s.
- LEGO doet ook aan ‘emotiontelling’, (via FrankWatching). In onderstaande video wordt de geschiedenis van het bedrijf op een prachtige manier verteld: