Ga naar hoofdinhoud

Inspirerende content marketing: Tony’s Chocolonely

De eerste maanden van 2017 zijn voorbij en waarschijnlijk zijn je meeste goede voornemens al gesneuveld. Zo ook de mijne. Ik zou namelijk mijn relatie met Tony verbreken. Tony claimde mij te veel en had bovendien een verslavende werking. Geen goede ingrediënten voor een relatie. Het was dan ook mooi geweest. Tot een week geleden. Ik slenterde met mijn boodschappenmandje door de Albert Heijn en kwam ‘toevallig’ langs het chocoladegangpad. Daar zag ik ineens Tony’s Chocolonely weer; karamel zeezout en ook nog eens in de bonus. Ik kon de verleiding niet weerstaan en gooide de chocoladereep in mijn winkelwagentje. Uiteindelijk was het ook een soort van goede daad hield ik mezelf voor. Het doel van Tony’s is namelijk het verbeteren van de (chocolade)wereld.

Doel: slaafvrije chocolade
Tien jaar geleden kwam in het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde het schokkende feit aan het licht dat er op de cacaoplantages in West-Afrika nog steeds aan (kind)slavernij wordt gedaan. Journalist Teun van Keuken besloot hier iets aan te doen en zo geschiedde. Het doel van Tony’s Chocolonely is dan ook niet alleen om de allerlekkerste chocola te maken van de beste cacao, maar het bedrijf werkt ook nog eens heel hard om de chocoladewereld 100 procent slaafvrij te maken. Een prachtige gedachte, niet gericht op het maken van zoveel mogelijk winst, maar op het verbeteren van de (chocolade)wereld.

Van verhaal naar product
Tony’s Chocolonely is op het gebied van content marketing voor ieder bedrijf een inspiratie. Naar aanleiding van hun verhaal hebben ze het product in de markt gezet. Niet andersom, zoals de meeste bedrijven. Door het ijzersterke en eerlijke verhaal komen de klanten dan ook vanzelf. Natuurlijk is de kwaliteit van een product van belang. Maar het verhaal achter de chocoladereep zorgt ervoor dat ik toch kies voor een reep van Tony’s in plaats van een ander merk. Terwijl die andere merken misschien net zo goed smaken. Je koopt namelijk niet alleen chocola, maar chocola waarvan je weet dat het op de juiste manier geproduceerd is. Niet door arme kinderen die onder gevaarlijke omstandigheden op de plantages werken of cacaoboeren die worden uitgebuit alleen om mij een plezier te doen.

Content
Kennelijk denken veel mensen hier hetzelfde over, want Tony’s Chocolonely is gegroeid tot één van de grootste chocolademakers van Nederland en de repen worden inmiddels ook in de Verenigde Staten verkocht. Vorig jaar heeft het bedrijf een film uitgebracht waarin het ontstaan van Tony’s wordt verteld: ‘Van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar’. Henk Jan Beltman, ‘chief chocolate officer’, wil over een paar jaar zelfs de grootste chocoladefabriek van Nederland gerealiseerd hebben mét een achtbaan erdoorheen. Ook de gepersonaliseerde reep is een hit. Bij het bedrijf kun je je eigen Tony’s Chocolonely wikkel ontwerpen. Dat wilden wij natuurlijk ook.

Speciaal voor onze Bouwwebinar-klanten hebben we als bedankje een gepersonaliseerde reep laten maken.

Je begrijpt na dit alles; mijn relatie met Tony is weer aan!

 

Overige feitjes:

  • In 2012 kreeg de reep een andere look. Aangezien het er in de chocoladewereld ook niet eerlijk en gelijk aan toe gaat, is de reep vanaf die tijd verdeeld in ongelijke stukken.
  • De onderkant van de reep stelt de evenaar voor. De stukjes daarboven vormen de Golf van Guinee. Van links naar rechts zie je Ivoorkust, Ghana, Togo en Benin, Nigeria en een stukje Kameroen.
  • De naam Tony’s ‘Chocolonely’ is bedacht omdat Teun zich heel alleen voelde in zijn strijd tegen slavernij in de chocoladewereld.

Over

Koen Wieriks is content-journalist bij Eisma Content Marketing. Hij houdt zich onder andere bezig met het maken van video-producties, schrijven van artikelen en begeleiden van webinars.

Neem contact op met Koen Wieriks: Bel +31 88 29 44 700 of stuur een e-mail

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.