Kama-jaja-jippie-jippie-jeey!!

Kama-jaja-jippie-jippie-jeey!! Gaat er een belletje rinkelen? Nee? En als ik zeg: ‘Er is altijd iets te doen’? Veel mensen zullen het dan wel weten: Hornbach.

Stoere mannen

Hornbach is een bouwmarkt met een eigenzinnige stijl. Ze vallen op door hun bijzondere reclames, vol stoere mannen die nooit opgeven, ondanks al het bloed, zweet en tranen. Echte helden dus, zoals de klusser in deze video:

Persoonlijk vond ik deze reclame, met daarin niet een klusser maar een gothic meisje in de hoofdrol, erg goed bedacht. Uiteraard is er wel een glansrijke bijrol voor de klussende vader:

Zonder dat ze hun grote assortiment, hun deskundige medewerkers of hun geweldige service benoemen, zet Hornbach met deze reclames een ijzersterke boodschap neer: echte klussers zijn helden die nooit opgeven. Geen woorden maar daden. En uiteraard kunnen deze klussers dan het beste bij Hornbach terecht.

Vaders in het zonnetje

Voor Vaderdag bedacht Hornbach wederom iets ludieks: de verkiezing van de beste klusvader van Nederland. Uit een aantal voorrondes zijn 14 vaders gekozen die op Vaderdag samen met hun kinderen gaan strijden om de Gouden Hamer. De vaders, in de woorden van Hornbach mannen met spierballen die niet meteen de handdoek in de ring gooien, moeten een aantal opdrachten uitvoeren. En ook de kinderen worden ingeschakeld voor het schilderen van een wandje. De wedstrijd vindt plaats in de vestiging in Amsterdam. De winnaar krijgt de Gouden Hamer, eeuwige roem en een plek op de billboards van Hornbach.

Creatief

Deze verkiezing en de commercials laten zien dat Hornbach heel helder heeft wat hun boodschap is (Hornbach is er voor eigenzinnige, klussende helden), dat ze deze boodschap consequent doorvoeren en dat ze niet bang zijn om creatief en onalledaags te zijn. Hun boodschap en de bijpassende stoere stijl voeren ze overal door: in hun commercials, foto’s en ook in hun taalgebruik (“Ben jij de aller-, aller-, allerbeste klusvader van Nederland? Niet van dat halve werk, geen gejank bij een splinter, geen ge-miep wanneer de verf omvalt of ge-emmer wanneer je op je vinger slaat. Nee. We willen die échte held!”). Die helderheid en consequentie is iets waar veel andere bedrijven nog een voorbeeld aan kunnen nemen.

Wees niet bang

Het kan natuurlijk heel goed dat je zelf geen budget hebt voor grootste commercials en gelikte billboards, maar het hoeft niet per se heel moeilijk of duur. Je kunt bijvoorbeeld zelf vlogs maken in een eigen stijl, en deze stijl dan consequent blijven gebruiken. Of kies voor onalledaagse fotografie, waarin je niet je product centraal zet maar de echte gebruiker van dit product. Ook een verkiezing kun je zelf organiseren: het mooiste gebouw, het beste schilderproject, de slimste oplossing, de raarste toepassing van jouw product, en ga zo maar door. Of houd een verkiezing onder jouw klanten en kies de beste installateur/aannemer/schilder. Wees creatief en vooral: niet bang. Want er is altijd wel iets te doen.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *