Niet spammen maar schrijven

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Sinds jaren doet Google mij suggesties aan de hand over de beste luiers, de mooiste wiegen en de leukste kinderkleertjes. Niet omdat ik mij al jaren via het internet aan het voorbereiden ben op het moederschap, integendeel. Toch denkt Google blijkbaar: vrouw + een zekere leeftijd = zwanger/kinderwens/moeder.

Interessante doelgroep

Nu zijn zwangere vrouwen en jonge moeders natuurlijk een hele interessante doelgroep voor marketeers. Ze hebben daadwerkelijk behoefte aan nieuwe producten en zijn daarnaast (schijnt) extra gevoelig voor verkoopargumenten zoals ‘u wilt toch niet dat uw kindje onveilig slaapt en misschien wel overlijdt?’ (echt gehoord in de babywinkel). En dus is het spammen geblazen. Maar waarom zoeken leveranciers van babyspullen niet wat vaker hun heil in content marketing? Ik kan me bijna geen beter onderwerp bedenken om hele ladingen relevante en interessante content over te schrijven. Of video’s over te maken. Of webinars over uit te zenden. En wat dacht je van een infographic over de voor- en nadelen van (vul maar in)?

24baby

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Zo is er bijvoorbeeld de site 24baby.nl, die als belangrijkste strategie heeft: content produceren die beter is dan de reeds bestaande content op internet. Diverse deskundigen schrijven deze artikelen. Daarnaast heeft de site ook een webshop. Er moet wel verkocht worden natuurlijk. In 3 jaar tijd groeide de site uit naar 2.000.000 pageviews per maand, een aantal dat nog steeds stijgt. Bovendien kreeg de site een prijs voor Website van het Jaar in de categorie Gezondheid.

Content is de beste strategie

Nu denkt u misschien: ik zit in de cv-ketels/betonvloeren/isolatie/rookgasafvoeren/deuren, dus wat kan ik hier mee? Veel. De strategie van 24baby.nl is een goede voor elk bedrijf dat met content marketing aan de slag wil en zijn product of dienst onder de aandacht wil brengen door de klant met relevante informatie te bedienen. Dat vraagt wel een hele andere manier van denken: niet meer vanuit het product, maar vanuit de klantbehoefte. Kort gezegd: niet meer spammen met de beste cv-ketel, maar tips geven over hoe de cv-ketel optimaal werkt. Niet roepen dat uw isolatie de beste is, maar in een webinar uitleggen wat het belang is van goede isolatie. Niet vertellen dat u ontelbaar veel deuren heeft, maar een blije architect in een video laten uitleggen waarom een deur een essentieel onderdeel is van zijn ontwerp. Voor u het weet heeft u een goede band opgebouwd met een trouw publiek dat enthousiast is over uw product en zomaar een wieg, pardon: cv-ketel, bij u komt kopen…

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *