Online teksten schrijven voor dummies - Eisma Content Marketing Ga naar hoofdinhoud

Online teksten schrijven voor dummies

Het schrijven van een pakkende online tekst een lastig klusje? Niet als je je aan een aantal spelregels houdt. Met deze tips help ik je op weg.

Timmer een kapstok

Lukraak aan een verhaal beginnen en kijken waar je strandt. Daar worden de meeste teksten niet beter van. Ik houd van structuur in mijn teksten en hanteer daarom een kapstok. Ik begin met een titel en bedenk alvast tussenkopjes. Gebruik dit als een soort rode draad voor je artikel. Het zal je helpen met het behouden van een juiste volgorde. Daarnaast dient het ook als checklist. Niets zo slordig als een onvolledige tekst.

AIDA als eerste hulp

Een goede tekst opbouwen is nog niet zo gemakkelijk. Een handig hulpmiddel is de AIDA-formule. Hiermee sla je meerdere vliegen in één klap.

Aandacht grijpen (pakkende titel)

Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)

Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)

Action (actie ondernemen zoals een reactie achterlaten/delen op Twitter/Facebook)

Het oog wil ook wat

Denk ook na over de look van je tekst. Een eindeloze lap tekst waar geen einde aan lijkt te komen, is niet aantrekkelijk voor je lezer. Creëer witregels, gebruik tussenkopjes en zoek er mooie afbeeldingen bij die verhaal ondersteunen. Tekstschrijvers willen het vaak niet horen maar één beeld zegt meer dan duizend woorden.

To the point

Een simpele maar doeltreffende tip: werk met bulletpoints. Hiermee presenteer je de lezer een soort opsomming. Lijstjes en overzichten werken verhelderend. Bovendien doorbreken bulletpoints het patroon van een lange tekst. Een kort lijstje met tips werkt altijd.

Verplaats jezelf

Voor wie schrijf jij je tekst? Is dat voor de hoofdarchitect van een gerenommeerd ontwerpbureau of voor een installateur van warmtepompen? Het maakt wel degelijk verschil. Verplaats je daarom altijd in je doelgroep. Is jouw onderwerp relevant, is je woordkeuze toereikend en maak je gebruik van de juiste bronnen? Zorg dat je weet wat er speelt bij jouw doelgroep. Je verhaal zal winnen aan zeggingskracht.

Maak het persoonlijk

Iedere marketeer zal het je kunnen vertellen: je moet verhalen vertellen. Verhalen houden de aandacht vast en blijven ook veel langer hangen. Een leuke anekdote is het perfecte hulpmiddel wanneer je iets vanuit je eigen ervaring wilt vertellen. Gebruik het als haakje om je verhaal meer smoel te geven.

Over

Koen Wieriks is content-journalist bij Eisma Content Marketing. Hij houdt zich onder andere bezig met het maken van video-producties, schrijven van artikelen en begeleiden van webinars.

Neem contact op met Koen Wieriks: Bel +31 88 29 44 700 of stuur een e-mail

Eén reactie op “Online teksten schrijven voor dummies

  • Suzanne

    Bedankt voor dit artikel! Ik ben recent begonnen met het schrijven van teksten, maar heb er nog niet voldoende kennis over. Dit artikel helpt zeker een handje bij 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *