Pak die camera!

Met een mobiele telefoon heeft bijna iedereen elke dag een camera bij zich. Het is dan ook logisch dat er steeds meer video’s worden gedeeld via YouTube, de grootste aanbieder van online video.

Youtube als zoekmachine

Ook voor bedrijven is video een interessante manier om content te delen. Youtube is namelijk na Google de grootste zoekmachine. Bedrijven en organisaties als de Efteling en KLM met beide ongeveer 130 duizend abonnees en IKEA met bijna 168 duizend abonnees, hebben allemaal een YouTube-kanaal waarmee ze een grote doelgroep bereiken. En waarom zou je het ook niet doen als bedrijf? Een eigen YouTube kanaal is gratis, zorgt voor volgers (abonnees) en een betere vindbaarheid. Bovendien is het gemakkelijk om je video te ‘embedden’. Genoeg redenen om een zakelijk YouTube-kanaal te beginnen.

Account aanmaken

Maar hoe doe je dat? Om een YouTube-kanaal aan te maken, heb je een Google-account nodig. De meeste bedrijven gebruiken al zo’n account. In dat geval log je op www.youtube.com in met de gebruikersnaam en het wachtwoord van het Google-account. Nog geen Google-account? Op www.youtube.com maak je een aan via de button ‘een account maken’. Dit mag ook op persoonlijke titel. Dan wordt het Google-account minder snel geschorst. Het is namelijk niet toegestaan om een Google-account aan te maken met alleen als doel een YouTube kanaal te starten. Lees onze whitepaper voor meer tips.

Kanaal aanpassen

Onder ‘mijn kanaal’ vind je allerlei velden die je kunt invullen. Hier stel je de kanaalbeschrijving, profielfoto, bannerafbeelding en overige gegevens in. Stel ook een aangepaste URL in. Hierdoor wordt je bedrijf beter vindbaar door andere YouTube-gebruikers. Dit doe je door rechts bovenin op ‘YouTube-instellingen’ en daarna op ‘geavanceerd’ te klikken. Maak een aangepaste URL aan. Denk eerst goed na voordat je de URL verandert, want wijzigen kan maar één keer. Voeg daarnaast nog de links van je website, Facebook en Twitter toe aan je kanaal.

Beter vindbaar door goede zoektermen

Je kunt zelf nog meer aan je vindbaarheid op YouTube doen. Geef je video’s een goede titel die het publiek aanspreekt en overeenkomt met de inhoud van de video. Geef de video daarnaast goede tags (zoekwoorden) mee en zorg ervoor dat kijkers op je video kunnen reageren. En niet onbelangrijk: verspreid je video! Plaats hem op de website, Facebook en Twitter van je bedrijf.

Pak dus die camera, maak een interessante video, (bijvoorbeeld een vlog) publiceer hem slim via YouTube en hopelijk geeft de video het gewenste effect!
Wil je starten met vloggen? Lees dan dit artikel over zakelijk vloggen met je smartphone.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is journalist en content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.