Een blog (afkomstig van het woord weblog) is een artikel over interessante ontwikkelingen en actualiteiten op persoonlijke of zakelijk vlak. Iemand die een blog schrijft doet dat meestal met de bedoeling een online conversatie op te starten over het besproken onderwerp. Een blog vormt zo de brug tussen een traditionele, statische webpagina die alleen informatie verschaft en een internetforum, waarop een bezoeker makkelijk kan reageren. Om je vast op weg te helpen hebben wij een aantal tips om te bloggen op een rijtje gezet.
Waarom bloggen?
Er zijn genoeg argumenten om je ervan te overtuigen dat zakelijk bloggen zeker nut heeft. Bloggen zorgt voor meer websitebezoekers en een betere vindbaarheid van je website. Bovendien versterkt het je aanwezigheid op social media-kanalen. Door de interactiviteit van een blog kom je in contact met je bezoeker. Het maakt je als bedrijf ook menselijker en helpt je in sommige gevallen aan leads en nieuwe klanten. En, al overtuigd?
Tips
Als je een blog schrijft moet je met een aantal zaken rekening houden:
De lezer Een blog schrijven doe je niet voor jezelf, maar voor de lezer. Wie is deze lezer, wie is de bezoeker van je website? Verplaats je in wat de doelgroep interessant vindt. Wat heb je ze te bieden? Welke antwoorden kun je ze geven?
Onderwerp en inhoud Het is verstandig om één onderwerp te behandelen. Wanneer er teveel onderwerpen worden behandeld, verliest het blogartikel zijn kracht en overzichtelijkheid. Bovendien is een artikel met meerdere onderwerpen lastiger te delen via social media. Welk onderwerp geef je het artikel dan mee? De inhoud van het blogartikel moet bij je bedrijf passen. Schrijf over wat je bedrijf aanbiedt. Dit kunnen producten maar ook diensten zijn. Wijk in ieder geval niet teveel af van wat je bedrijf doet.
Structuur In het begin van het blogartikel moet meteen duidelijk zijn waar het artikel over gaat. Stel een vraag en geef het antwoord dan in de rest van het artikel. Gebruik een pakkende titel, gebruik opsommingen en zorg ervoor dat het einde van je blogartikel een zogenaamde ‘call-to-action’ bevat. Bedenk welke vervolgactie de lezer moeten nemen.
Keywords en links Het is belangrijk dat je blogartikel keywords (zoektermen) bevat. Dit hoeven geen losse woorden te zijn. Korte zinnen mogen ook. Zo wordt het blogartikel vaker gevonden. Links (naar bijvoorbeeld andere blogartikelen)en naar de overige artikelen op je website zijn ook erg belangrijk. Hierdoor krijgt de lezer meer informatie over het onderwerp
Delen Na het schrijven en publiceren van je blogartikel is het belangrijk om het artikel te delen. Delen kan bijvoorbeeld via LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+ en je nieuwsbrief.
Bloggen, zo doe je dat dus! Met deze tips en tricks kom je vast een heel eind. Maar wil je het toch liever uitbesteden? Onze content marketing specialisten helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.