Ga naar hoofdinhoud

Trends op webinar gebied

Webinars zijn al langere tijd bekend, maar hebben door corona een enorme vlucht genomen. Webinars zijn sindsdien behoorlijk populair en bijna niet meer weg te denken; het is een makkelijke manier om met een grote groep mensen in gesprek te blijven. En laagdrempelig voor de kijker, doordat iedereen kan inschakelen waar en wanneer het hem uitkomt. Het afgelopen jaar nam de populariteit iets af: beurzen gingen weer door en het was toch wel weer heel fijn om elkaar fysiek te zien en spreken. Maar webinars zijn niet verleden tijd, sterker nog: het format ontwikkelt zichzelf ook door. Anno 2023 zie je nieuwe mogelijkheden en trends. In deze blog lees je wat deze nieuwste trends en ontwikkelingen zijn op webinar gebied.

Automated webinars

Bij een live webinar komt soms behoorlijk wat druk kijken. Niet iedereen spreekt even makkelijk voor een camera en al helemaal niet wanneer het live is. Ook kan het soms lastig zijn om alle sprekers tijdens de live uitzending op 1 locatie te krijgen. In deze gevallen kan een automated webinar geschikt zijn. Daarbij lijkt het alsof je het webinar live uitzendt, maar je neemt het van tevoren op. Je hebt hierbij niet de stress of druk om het in één keer goed te doen en je kunt je volledig focussen op de binnenkomende vragen van de kijkers. De vragen van de kijkers, die tijdens de uitzending binnenkomen, worden wel meteen in de uitzending beantwoord.

Half uur webinars

De meeste webinars duren 60 minuten, maar ook de kortere webinars van ongeveer 30 minuten zie je steeds vaker. Een voordeel is dat het minder tijd van de kijker vraagt, waardoor hij sneller even inschakelt tijdens bijvoorbeeld zijn lunchpauze. Tijdens een half uur behandel je vaak een minder groot onderwerp, maar je kunt de kijker wel even kort maar krachtig bijpraten over wat er speelt. Ook kun je ervoor kiezen om één spreker in de studio uit te nodigen, in plaats van meerdere.

Serie van maandelijkse bijpraatsessies

In plaats van af en toe een webinar, kun je er ook voor kiezen om maandelijks of tweewekelijks een bijpraat sessie te houden. Een vast en terugkerend concept waarin je de kijker iedere (maand) bijpraat over een actueel onderwerp. Dit kan extern, maar ook intern kan dit een goede manier zijn om je collega’s up-to-date te houden van de laatste ontwikkelingen.

Gesegmenteerde webinars

Een webinar voorbereiden kost veel tijd, maar het maakt het wel mogelijk om een specifieke doelgroep te bereiken. Door de juiste promotie kun je precies die doelgroep bereiken die past bij jouw webinar. Maar soms kun je met een inhoudelijke aanpassing van het webinar, deze ook geschikt maken voor een andere doelgroep. Dit kost je weinig extra tijd, maar levert je wel dubbel zoveel op. Een voorbeeld: je bereidt een live uitzending voor bouwprofessionals in de nieuwbouw voor. Parallel hieraan tref je ook de voorbereiding voor een uitzending over hetzelfde onderwerp, maar dan voor professionals die zich begeven in renovatie projecten. Deze aanpassingen neem je op met de sprekers in de studio, aansluitend op de live uitzending. Deze opgenomen uitzending publiceer je op een later moment (zie ook hierboven bij automated webinar).

Online trainingen

Een laatste trend die we de laatste tijd veel zien, zijn online trainingen. Dit is eigenlijk een afgeleide van het webinar, doordat het live uitgezonden wordt vanuit de studio. In de online training kun je onder andere video’s laten zien, die van tevoren opgenomen zijn. Dit kan zowel in de studio als op locatie ergens opgenomen worden. De sprekers zijn live aanwezig in de studio, waardoor ze direct de vragen van de kijkers kunnen beantwoorden.

Wil je meer variatie met je webinar uitzendingen? Eisma Content Marketing denkt graag met je mee. We horen graag wat je wensen en doelstellingen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *