Winterdipje

winterdipjeNovember, de meest grijze, grauwe en nutteloze tijd van het jaar, als je het mij vraagt. De kerst staat weliswaar voor de deur (kerstliedjes op de radio, yes!), maar toch duurt dat eigenlijk nog nèt iets te lang om echt naar uit te kunnen kijken. Veel regen, dalende temperaturen en koude voeten. Het liefst trek ik nu de dekens over me heen, kom ik er aan het eind van december even onder vandaan, om er vervolgens weer onder te kruipen totdat maart is aangebroken. Herkenbaar?

Het winterdipje, die bij mij rond november, ieder jaar om de hoek komt kijken, is weer hier. Ook dit jaar bestrijd ik hem weer met positiviteit en probeer ik hem geen kansen te bieden om te overheersen. Wat het winterdipje al helemaal niet mag, is infiltreren in ons werk. Daarom geef ik je 4 tips hoe je met content marketing de winterblues op de werkvloer tegen kunt gaan.

Ga op zoek naar tevreden klanten

Klanten delen (helaas, maar waar) sneller hun slechte ervaringen dan hun goede ervaringen met een bedrijf. Slechte recensies brengen negativiteit op de werkvloer. Een tevreden klant streelt daarentegen je ego en brengt positiviteit. Dit gaat uiteraard je winterdipje tegen. Daarnaast kunnen tevreden klanten ook weer anderen enthousiasmeren over jouw producten of diensten. Ga eens op zoek naar vijf tevreden klanten en nodig ze uit voor een kop koffie. Misschien willen ze wel meewerken aan de opnames van een testimonial. Met een testimonial maak je positieve content marketing, die je zelf weer in kunt zetten in jouw strategie.

inhaker sinterklaas winterdipje
Bron: www.adformatie.nl

Inhaken

Inhaken op bepaalde gebeurtenissen in het jaar is dè manier om content marketing enigszins ‘makkelijk’ te maken voor jezelf. December komt eraan en zit vol met inhakers, voer dus voor content marketing. Sinterklaas, kerstmis en oud en nieuw zijn leuke gebeurtenissen om content omheen te maken. Het is dan ook iets wat al volop gedaan wordt, maar toch ook eigenlijk nooit verveelt. Blok eens een middag in je agenda om samen met je collega’s een leuke eindejaarsboodschap op te nemen bijvoorbeeld. Gebruiksvriendelijke apps voor videobewerking, zoals iMovie, maken het tegenwoordig erg makkelijk om je eigen video te monteren. Aan de hand van vaste formats, die je alleen maar op hoeft te vullen met beelden, kan ook jij een spetterende en verrassende eindejaarsvideo maken. Goede reacties en een slappe lach zijn hierbij gegarandeerd. Hoezo winterdipje?

Stop met stressen

Content marketing heeft veel voordelen. Daarnaast mag het geen ‘moetje’ zijn, want dan gaat alle lol eraf. Content marketing is leuk, als je er tenminste tijd voor vrij maakt. Content marketing heeft een lange adem en heeft aandacht nodig. Als je er geen tijd voor hebt, eerlijk is eerlijk, schakel dan hulp in of overweeg om het uit te besteden. Als je er daarentegen wel tijd voor hebt (gemaakt), ga er dan ook voor. Binnen content marketing mogen alle remmen los, hoef je niet binnen een bepaald stramien te denken en heb je ruimte om te experimenteren. Neem die ruimte en doe wat jij leuk vindt om te doen. Hou je van schrijven? Of ben je toch meer beeldend? Stop met stressen en ga ervoor! Dingen doen die jij leuk vindt om te doen = goed tegen een winterdipje.

Laat je inspireren

Veel bedrijven passen tegenwoordig content marketing toe in hun strategie. Dat betekent dat er heel veel goede voorbeelden van content marketing te vinden zijn. Content marketing kan verschillende vormen aannemen. Zo schreven we al eerder dat content informatief, servicegericht, persoonlijk of amuserend kan zijn. Vooral het zoeken naar amuserende content kan goed werken tegen je winterdipje. Wat dacht je van Bol.com, die zijn studieboeken onder de aandacht wilde brengen met een speciale site voor studentenbijbaantjes. Er werden 6 studenten geselecteerd voor de beste bijbaan van Nederland. Leuk, zo’n baantje als bureaustoelchauffeur of muismattenklopper.

Een ander leuk, meer recent voorbeeld is StucMasters 2017. Een online tv-programma van Knauf waarin vier stukadoors strijden om de titel van ‘StucMaster 2017’. Humor, spanning, know-how en vermaak, met een hoge ‘ik wil weten hoe het afloopt’-factor. Een beetje ‘Heel Holland Bakt’, maar dan anders.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *