Ga naar hoofdinhoud

Zes tips voor een succesvol webinar

Het begrip webinar wint in rap tempo aan populariteit. Live-uitzendingen op het internet waarbij de deelnemers vanachter hun eigen computer rechtstreeks vragen kunnen stellen, op polls kunnen klikken en meer informatie kunnen opvragen. Hoe zet je een succesvol webinar in elkaar? Jan Maurits Schouten, ervaren webinar-redacteur en presentator bij Eisma, vertelt.

Tip 1: Zou je het wel doen?

Als je deurknoppen maakt, kun je daar vast uren over praten. Maar willen de mensen dat wel horen? Vraag je dus af welk verhaal je de doelgroep te vertellen hebt. Wat hebben ze eraan? En vraag je ook af of een webinar daar wel de beste vorm voor is. Soms is een blog of een video of een animatie of een reclamecampagne een beter middel.

Tip 2: Hoe vertel ik het ze?

Je maakt toevallig de beste en de mooiste en de slimste producten van de wereld. Maar daar gaan we het nu niet over hebben. Zet de klant centraal. Waar zit hij mee, wat maakt hem blij? Hoe draagt jouw product bij aan zijn problemen en zijn vreugde? Beide kanten, ja. Dat is interessant.

Tip 3: Laat een ander aan het woord

Heb je het over de uitdagingen van de doelgroep, dan is het verhaal per definitie breder dan alleen een pitch over jouw product. Laat dat zien. Nodig sprekers van buiten uit, liefst iemand met gezag of iemand uit je doelgroep. Liever nog allebei. Daartussen zit jij of je collega om jouw product toe te lichten. Ja, dat betekent dat je de mensen in de studio niet aan een touwtje hebt. Je verhaal wint er door aan geloofwaardigheid.

Tip 4: Kijk eens dieper in je eigen club

Oké, er komt een webinar. Dan moet er dus ook iemand van het eigen bedrijf in. Om te laten zien hoezeer jullie meedenken over de problematiek en er oplossingen voor hebben. Kijk dan ook eens naar iemand die veel klantcontacten heeft, ‘die met zijn laarzen in de modder staat’. Het grote voordeel: zo’n technisch adviseur of klantenbezoeker spreekt de taal van de klant en kan goed inspringen op live-vragen in de studio.

Tip 5: Produceer het voor

‘Ik sta dagelijks voor zaaltjes, ik vertel gewoon mijn verhaal, hier heb je mijn powerpoint.’ Een zinnetje dat je vaak hoort bij de voorbereiding van sprekers. Dat blijkt in de praktijk geen fijne voorbereiding op een goedlopend webinar. Spreek van tevoren je verhaal door, schrijf dat in trefwoorden uit. Geef het verhaal een kop en een staart. Verrijk het webinar met powerpoint, polls, call-to-actions, filmpjes of animaties. Alles ten dienste van het verhaal.

Tip 6: Geniet ervan

Een webinar is leuk. Die camera’s ben je in een paar tellen vergeten. Dan zit je in een intieme ruimte met een aantal kenners goed voorbereid over je vak te praten tegen mensen die daarin geïnteresseerd zijn. Kan het mooier? Zorg voor deskundige collega’s die achter de schermen de reacties modereren. En vier na afloop van de uitzending met z’n allen het succes, met meteen alle data van je prospects in handen.

Tekst: Jan Maurits Schouten
Fotografie: Viola Huurnink

Het volledige artikel is verschenen in ons magazine Content. Marketing met een verhaal. Vraag hier een exemplaar aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *