De kunst afkijken bij Linda, Wendy en Chantal

Hoe doen ze het toch telkens weer? De ene na de andere BN’er bouwt een merk rondom haar naam. Ik zeg expres merk in plaats van magazine, want het is vaak veel meer dan een magazine alleen. Je ziet namelijk dat ze naast een magazine onder andere ook een groot online platform hebben, met elke dag nieuwe content. Je zou denken dat men ‘het op een gegeven moment wel kent’. Maar toch werkt het iedere keer weer, want ze blijven maar komen. Eerst Linda de Mol, toen Wendy van Dijk en nu heeft ook Chantal Janzen zich eraan gewaagd. Tijd om de kunst eens af te kijken van deze content marketing-koninginnen.

LINDA., WENDY en &C

Wanneer je alle drie de merken naast elkaar legt, lijken ze allemaal enigszins dezelfde content te maken. Namelijk, content gericht op vrouwen, van eten tot mode en van beauty tot lifestyle. Toch zit er wel degelijk verschil in de verschillende platformen en genieten ze allemaal van een andere aanpak.

LINDA. magazine WENDY magazine   &C magazine

LINDA.

LINDA. is in 2003 opgericht als tijdschrift rondom de tv-persoonlijkheid Linda de Mol. Elk nummer heeft een thema waaromheen de hele inhoud van het blad gevormd wordt. Naast het magazine heeft LINDA. ook een online platform, LINDA.nieuws. Daar wordt elke dag nieuwe content op geplaatst, maar er wordt ook content gemaakt in verlenging van het magazine. Hierbij kun je denken aan backstagevideo’s, extra interviews of meer informatie over een bepaald product. LINDA. is naast het magazine en LINDA.nieuws op een gegeven moment een hele nieuwe weg ingeslagen met LINDA.tv. LINDA.tv maakt eigen tv-programma’s en sluit hiermee volledig aan bij de behoeften van haar doelgroep, zowel tekstueel en nu dus ook visueel. Maar LINDA. gaat verder met zowel de LINDA.foundation als inmiddels al twee succesvolle edities van het LINDA.festival. Hier komt het merk tot leven en kunnen vrouwen zich de hele dag wanen in de wereld van LINDA. met muziek, eten, drinken, amusement,  fashion en beauty.

LINDA.

’’LINDA. heeft een groot crossmediaal bereik dankzij het magazine LINDA., de bijbehorende specials, LINDAnieuws, LINDA.tv, LINDA.festival én LINDA.foundation. LINDA. is altijd overal.’’, aldus SANOMA.

WENDY

De content van WENDY, van Wendy van Dijk, is dat weliswaar wat minder uitgebreid als die van LINDA., toch doet ze het goed met haar magazine en online platform. De insteek van WENDY is een zoektocht naar geluk en ze hoopt met haar campagne ‘’Nederland een beetje happier te maken’’,  aldus Wendy.nl. Het magazine WENDY komt zes keer per jaar uit en daarnaast heeft ze het online plaform WENDY online. Op dit platform vind je dagelijks updates die allemaal te maken hebben met het thema Geluk. Denk aan goed nieuws, tips, adviezen, maar ook feel-good content zoals recepten, interviews en boekenrecensies. Op deze manier kan de doelgroep van WENDY altijd bij haar terecht en voldoet ze aan verschillende behoeften op gebied van onder andere voeding, gezondheid, liefde en amusement.

WENDY

&C

Het geheim van Chantal Janzen en haar &C is dat het merk niet is opgebouwd is vanuit een magazine, maar opgezet is als mediamerk. Het verschil tussen &C en de LINDA. en WENDY zit hem vooral in het online platform. &C heeft deze namelijk volledig opgebouwd vanuit de behoeften van haar doelgroep, die op ieder moment van de dag anders zijn. Zo zie je dat er bijvoorbeeld in de ochtend andere content online komt, dan in de avond. De site is aan de ene kant opgedeeld in topics, maar aan de andere kant ook in verschillende moods. Want ja, haar doelgroep – vrouwen tussen de 18 en 48 – kan zich gedurende de week in hele verschillende moods bevinden. Tijdens die moods hebben die vrouwen dan ook behoefte aan andere soorten content. Zo vind je bijvoorbeeld de moods ‘artyfarty’, ‘couchpotato’ en ‘smarty pants’. Naast de website beschikt &C over een maandelijks magazine, app, online shop, eigen tv-programma’s en live events. Allemaal om haar doelgroep te kunnen amuseren op ieder tijdstip van de dag, in welke mood dan ook.

&C

De merken LINDA., WENDY en &C maken allemaal content voor vrouwen over onder andere mode, beauty, gezondheid, lifestyle, eten en reizen. Ze amuseren, ontroeren en inspireren, maar doen dat allemaal op hun eigen manier. Lijken ze dus toch minder op elkaar dan gedacht.

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *