Beginnen met bloggen

bloggen

Nieuw jaar, nieuwe voornemens. Is één van uw voornemens om te beginnen met bloggen? Lees dan onderstaand stappenplan.

Stap 1: bepaal uw doelgroep

Wie wilt u met uw blogs het liefste bereiken? Voor wie schrijft u? Omschrijf uw ideale klant. Wees niet bang om te kiezen voor één type klant. In dit artikel vindt u meer informatie.

Stap 2: leg contact met uw doelgroep

Ga met uw klanten praten, om er achter te komen welke informatie ze precies willen. Dat gaat het beste in een persoonlijk gesprek, niet met een enquête. Elk bedrijf heeft wel een groep trouwe klanten, aanhangers bijna, die graag in gesprek met u gaan.

Stap 3: zoek uit waar de pijn zit

Wat houdt uw klanten bezig, waar zit hun probleem? Het is nog niet zo makkelijk daar een antwoord op te krijgen, blijkt onder andere uit dit artikel.

Stap 4: bedenk een oplossing

Zodra u weet waar de pijn van uw klanten zit, kunt u bedenken op welke manier u deze pijn gaat oplossen. Welke informatie zal uw klanten helpen bij het verminderen of zelfs oplossen van hun probleem? Het is aan te raden dit samen met uw collega’s op te pakken, bijvoorbeeld in een brainstorm.

Stap 5: schrijf voor uw klant

Nu is het tijd om aan de slag te gaan, maar wel altijd met uw klant in gedachten. U schrijft voor uw klant en niemand anders. Denk niet aan nieuwe leads of het verkopen van uw product maar alleen aan de klant, zijn probleem en hoe u dit kunt oplossen.

Stap 6: maak het persoonlijk

In een blog is altijd de ruimte om eigen inzichten onder de aandacht te brengen. Wees niet bang om het verhaal te persoonlijk te maken en ervaringen te delen. Het maakt de blog uniek en u laat zien dat u de dagelijkse praktijk goed kent.

Stap 7: wees consistent

Maak een contentplanning met daarin data en onderwerpen. Alleen door regelmatig te bloggen, zult u de aandacht van uw doelgroep trekken. Betrek waar mogelijk ook uw collega’s in de planning en verdeel het werk.

Stap 8: zeg het voort

Uw blogs moeten natuurlijk gelezen worden! Start daarom een nieuwsbrief, bijvoorbeeld via Mailchimp. En vergeet social media niet: deel uw blogs daar en vraag collega’s dit ook te doen.

Toch nog wat hulp nodig bij het schrijven van uw blogs? Neem dan contact met ons op of kijk eens naar de cursus Bloggen in de Bouw van Eisma Bouwmedia. Deze wordt gegeven op dinsdag 5 april.

Met dank aan larrrymaguire.com

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.