‘Blog-bucketlist’ boven het bed

Bucketlist“Wat staat er op jouw bucketlist?”, werd me laatst gevraagd. Nou, ik weet niet of dit in 500 woorden past om dit hier op te sommen.  Daarbij staat overigens (onafgevinkt…) op nummer 1 “het nadenken over wat er allemaal nog meer op mijn bucketlist zou moeten staan”.  Wat ik wel gereed heb, is mijn zogenaamde Blog-Bucketlist. Dit zelfgemaakte lijstje, bedoeld voor boven het bed, is bedoeld als afvinklijst tijdens het bloggen: zo kan ik keurig controleren en vinkjes zetten of ik me aan de regels heb gehouden voor een goede blog. Want bloggen lijkt ingewikkeld, maar valt wel mee wanneer je enkele basisregeltjes toepast.

“Binnen marketing heb je de 4 P’s, binnen bloggen de 3 P’s: Persoonlijk, Prikkelend en Probleemoplossend”

Niemand wil tijdens het bloggen de essentiële kenmerken van een B-to-B blog over het hoofd zien. Daarom onderstaande tips die voor mij als het ware als een ‘bucketlist’ werken: na het schrijven van een blog, ga ik vinkjes zetten bij onderstaande blog-kenmerken.

“Starten met bloggen lijkt heel ingewikkeld, maar dat valt best mee wanneer je enkele basisregeltjes toepast”

  1. Start je blog met een voorbeeld uit de praktijk (en sluit hiermee ook af).
  2. Heb je een prikkelende stelling of belofte in je blog zitten?
  3. Draait het in de blog allemaal om het probleem van de klant? En dus niet om het product.
  4. Inventariseer veel voorkomende vragen van klanten, bijvoorbeeld via je sales-collega’s. Het antwoord op een van deze vragen kan meteen de titel van je blog zijn.
  5. Zijn de tussenkopjes Google-proof? Realiseer je dat Google goed kijkt naar de woorden in de tussenkopjes; weerspiegelen deze de inhoud van de tekst?
  6. Zit er een eigen mening in; is het een persoonlijk verhaal geworden?
  7. Zorg dat je op regelmatige basis over hetzelfde onderwerp blogt. Zo gaan potentiële klanten jou associëren met dit onderwerp; dit leidt ongetwijfeld een keer tot aankopen
  8. Laat je blog na afloop altijd nog even lezen door een collega/ direct betrokkene van je vakgebied en/of sector.
  9. Een beetje humor erin mag best: ook in B-to-B omgevingen met kennisintensieve producten werken mensen en ook professionals houden af en toe van een persoonlijke noot of een beetje humor.

Verder nog inspiratie nodig? Lees dan de tips van Eisma Content Marketing over de voorbereidingen om te starten met bloggen nog eens door. Of zet onze de nieuwe praktische online marketing training  “Starten met bloggen in de bouw” op je zakelijke bucketlist . Het is namelijk nooit te laat om met bloggen te starten.

Hopelijk bespaar je met bovenstaande tips tijd tijdens het schrijven van je blog en houd je zo voldoende tijd over om met de bucketlist van je leven verder te gaan!

5 april 2016: Training Bloggen in de Bouw – van onze trainers Inge Sijpkens en Sarscha Murk. Meer informatie over de training Bloggen in de Bouw vind je hier.

Over Inge van Ditshuizen

Inge van Ditshuizen is manager van Eisma Content Marketing.