Content marketing-trends: wat dachten we in 2017?

Begin 2017 schreef ik een blog over 7 content marketing-trends voor 2017. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is het interessant om te kijken of ik mijn baan al kan opzeggen om trendwatcher te worden of dat dat toch nog iets te voorbarig is.

1. Video en andere visuele content

“Iedereen <3 video’s. (…) Maar ook andere visuele content gaat een steeds grotere rol spelen. Er zijn steeds meer social media die primair communiceren in beelden, zoals Instagram, Snapchat en Pinterest. Daar komen de mooiste beelden voorbij, dus je kunt als bedrijf niet achterblijven.”

Toegegeven: mijn eerste voorspelling was een inkoppertje. Video is en blijft booming en datzelfde geldt ook voor ander beeldmateriaal zoals animaties, foto’s en infographics. In onderzoek zien we dat social media kanalen, die gebaseerd zijn op beeld, zoals Instagram en Snapchat blijven doorgroeien. We merken het terug in onze opdrachten en zien het overal om ons heen. Door de enorme aanwas van beeldcontent wordt het nog belangrijker om onderscheidend te zijn. Niet alleen in vorm, maar vooral ook in (relevante!) inhoud.

2. (Betaalde) influencers

“(…) Het betalen of kopen van beïnvloeders (influencers) gaat een grote vlucht nemen in 2017. Nu heeft niet ieder bedrijf natuurlijk de middelen om een bekende youtube-ster in te schakelen, maar het kan ook op kleinere schaal. Schakel bijvoorbeeld een bekende architect in, een tevreden klant of een collega. (…)”

Inderdaad: steeds meer bedrijven en merken zetten influencers in voor meer bekendheid. En met effect. Uit recent onderzoek van Talpa Network blijkt dat 50% van de ondervraagden wordt beïnvloed door influencers. 1 op de 3 ondervraagden kocht zelfs een product op basis van een aanbeveling. Ander onderzoek wijst weer uit dat 3 op de 5 jongeren niet doorheeft dat influencers vaak betaald worden voor hun posts. Dat klinkt aan de ene kant heel interessant, maar is dit echt wat je als merk wilt? Jouw producten op snaakse manier onder de aandacht brengen? Om nog maar te zwijgen over de Reclamecodecommissie, die dit ongetwijfeld op korte termijn gaat aanpakken. De rol van influencers is dus groter geworden, maar denk goed na over hoe je ze inzet.

3. Strategie

“Content creëren zonder strategie werkt niet. Daar zullen in 2017 steeds meer bedrijven achter komen en dus wordt het belang van een goede strategie steeds duidelijker. Bedrijven die al wat verder zijn met content marketing, zullen hun eerste content marketing-strateeg of -coördinator gaan aannemen of een externe strateeg inschakelen.”

Strategie zou steeds belangrijker worden, schreef ik in 2017. Nu heb ik hier geen uitputtend onderzoek naar gedaan, maar ik zie om me heen dat steeds meer bedrijven die willen beginnen met content marketing, eerst nadenken over hun strategie. Bij ons blijkt dat uit het groeiende aantal strategie-workshops die we mogen geven, voordat we aan de slag gaan met de productie van content.

4. Data/marketing automation

“Data wordt meer en meer sturend bij het creëren van content. Klanten willen (…) informatie die voor hun specifieke situatie op dat specifieke moment relevant is. Kennis over je klant helpt hierbij.”

De ontwikkeling van marketing automation-systemen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Het is voor veel bedrijven nog wel zoeken wat ze precies met zo’n systeem kunnen en willen, en hoe ze dit in de praktijk gaan implementeren. De nieuwe AVG-wetgeving is daarbij ook een belemmerende factor. Maar al met al wordt de kennis die bedrijven hebben over hun klanten steeds groter.

5. Print is niet dood

“Hier bij Eisma, waar nog steeds veel bladen worden gemaakt en de liefde voor papier groot is, wisten we het al: print leeft nog. (…) Print is een prachtige manier om een bepaald gevoel over te brengen op de lezer.”

Ook naar deze voorspelling heb ik geen uitgebreid kwantitatief onderzoek gedaan, maar bij Eisma blijven er met enige regelmaat vragen binnenkomen van klanten om een eigen magazine te maken. Daarnaast schrijven we veel artikelen voor magazines van onze klanten. Een mooie opdracht die we er vorig jaar bij kregen, was het magazine Top van Royal Roofing. En omdat we zelf erg van papier (blijven) houden, maakten we een eigen magazine over content marketing: Content. Marketing met een verhaal.

6. Contentovervloed

“Doordat het contentaanbod groeit en groeit, wordt het steeds belangrijker om hieruit relevante informatie te filteren. Als bedrijf kun je dit ook doen voor je publiek, en deze relevante content met je eigen mening of aanvulling delen op je eigen kanalen. (…) Door de groei van het contentaanbod wordt het ook steeds interessanter om content te maken voor niches. (…)”

Het klopt dat het aanbod content hard groeit. Niet alle bedrijven zijn echter al zo ver dat ze keuzes durven maken en content produceren voor (kleine) niches. Het liefst willen ze alle prospects en klanten uit alle doelgroepen ze breed mogelijk informeren. Begrijpelijk, maar heldere keuzes maken je content echt beter en onderscheidender. Dit besef groeit, maar kiezen blijft moeilijk.

7. Mobiel, mobiel, mobiel

“(…) Al je online uitingen moeten in de eerste plaats geschikt zijn voor mobiel. (…)”

De laatste voorspelling was een gevalletje makkelijk punten scoren: het mobiele gebruik is inderdaad alleen maar toegenomen. Sites worden tegenwoordig eerst ontworpen voor mobiel gebruik en dan pas voor desktopgebruik. Ook worden er steeds meer apps ontwikkeld om informatie gemakkelijk toegankelijk te maken op de telefoon. Toch zijn er nog steeds bedrijven waarvan de site niet goed werkt op mobiel.  De laatsten der Mohikanen, zullen we maar zeggen.

Binnenkort op deze site weer een nieuw artikel met daarin de trends voor content marketing in 2019. Vul me vooral aan, corrigeer waar nodig, ik ben benieuwd wat jullie verwachten. Ga ik ondertussen Lidewij Edelkoort bellen om te vragen of ze nog een collega zoekt.

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *