De stem: interview met voice-over Willem van den Top

Wat hebben de commercials van de Napoleonzuurtjes, de Burger King en De Grote Tuinverbouwing met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal voorzien van het warme stemgeluid van Willem van den Top.

Verbaasd

Willem van den Top werkt sinds 2005 fulltime als voice-over voor zakelijke en educatieve producties. “Ik begon aan de andere kant. Op een gegeven moment was er een bedrijf dat een componist en geluidstechnicus zocht. Daar leerde ik het voice-overvak kennen. Dat was de tijd dat voice-overs nog naar een studio moesten komen omdat ze er zelf geen hadden. Uiteindelijk moest ik als opnametechnicus aan de slag met het materiaal. Daardoor snapte ik beter wat ik van een voiceover moest vragen. Af en toe sprak ik als test voor video-editors de voorlopige tekst in. Maar het gebeurde steeds vaker dat een klant zei: dit vinden we een heel fijn geluid, dus dit houden we zo. Ik was daar zelf heel verbaasd over, want ik vond dat ik nog helemaal niet mijn best had gedaan.”

Meer dan een mooie stem

Een mooie stem alleen is niet genoeg om voice-over te worden, zegt Van den Top. “Ik word veel benaderd door mensen die graag voice-over willen worden. De openingszin is dan meestal: ‘mensen zeggen dat ik zo’n mooie stem heb, dus ik wil er wat mee gaan doen’. Dan zeg ik altijd als eerste: ja maar daar gaat het niet om. Als je mooie vingers hebt, ben je nog niet meteen een pianist. Niemand is geboren als voice-over. Je moet vooral veel oefenen, of een cursus of workshop volgen. Er zijn allerlei opleidingen voor. En dan is het echt niet anders dan leren piano spelen.”

Onopvallend

Volgens Van den Top is het vooral de kunst om niet op te vallen. “Als een filmpje klaar is, wil je niet dat de luisteraar zegt: zo dat was een mooie stem. De aandacht moet juist naar de inhoud van de video gaan, zodat de luisteraar begrijpt waar het over ging. Een stem moet zo onopvallend mogelijk zijn. Ik doe daarom nooit met mijn best om heel mooi te klinken, ik doe juist mijn best om volledig te passen bij de boodschap.”

Tot de dood

Een voice-over kent geen vaste pensioenleeftijd. “Ik denk dat ik dit tot mijn dood doe. Als het aan mij ligt natuurlijk, ze moeten me wel blijven boeken. Als ik eenmaal zeventig ben zal ik misschien iets anders klinken en niet voor elke klus meer geschikt zijn, maar er zijn genoeg voorbeelden van voice-overs die tot na hun zeventigste dit nog steeds doen. Bram van der Vlugt bijvoorbeeld, die spreekt nog steeds commercials in en die is inmiddels 84.”

Tekst: Gepke Poortinga
Fotografie: Johan van der Wardt

Het volledige interview met Willem van den Top is verschenen in het magazine Content. Marketing met een verhaal. Een gratis exemplaar bestellen kan hier.

Over Gepke Poortinga

Gepke Poortinga is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen, bedenkt animatiescripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *