In 10 stappen naar je eigen magazine

Steeds meer bedrijven geven een eigen magazine uit. Waarom ze dat doen? Omdat een eigen magazine perfect is om de band met je bestaande relaties te versterken. Een magazine straalt tijd, aandacht, vakmanschap en expertise uit en biedt een welkome afwisseling in al het online geweld.

Maar hoe zet je als bedrijf je eigen magazine op? Je bent natuurlijk geen uitgever van beroep. Met onderstaande stappen kom je tot een goed plan voor je eigen uitgave.

Stap 1: doelstelling bepalen

Wat is het belangrijkste doel van je magazine? Wil je lezers een kijkje geven achter de schermen van je bedrijf en ze nader kennis laten maken met je medewerkers? Of wil je lezers helpen met het oplossen van hun belangrijkste uitdagingen en problemen in hun werk? Misschien wil je ze vooral inspireren met mooie projecten en voorbeelden uit hun eigen branche of wil je de lezer zelf in het zonnetje zetten door persoonlijke portretten te maken.

Stap 2: thema vastleggen

Wat wordt het belangrijkste thema in je magazine? Om dit te bepalen moet je weten welke vragen er leven onder je doelgroep. Welke vragen worden er bijvoorbeeld veel gesteld bij de klantenservice? Wat zijn de meest gelezen onderwerpen op je site? Welke actuele trends en ontwikkelingen zijn er in de sector? Probeer je thema in één zin te beschrijven. Vervolgens kun je hier verschillende subonderwerpen uit afleiden.

Stap 3: doelgroep bepalen

Wie is je belangrijkste doelgroep? Zijn dat je bestaande relaties (meestal wel bij een magazine) of nieuwe relaties? En wat zijn de belangrijkste kenmerken van je doelgroep? Welke functie hebben ze, tegen welke uitdagingen lopen ze aan, wat willen ze? Om een goed beeld te krijgen van je doelgroep, helpt het opstellen van een persona.

Stap 4: informatiebehoefte in kaart brengen

In de customer journey onderscheiden we vier fases: de ideeënfase, oriëntatiefase, keuzefase en retentiefase. Een sponsored magazine is vooral geschikt om in te zetten in de retentiefase: het behoud van je huidige klanten en het vergroten van de binding en betrokkenheid met jouw bedrijf. Realiseer je bij het maken van je magazine dat dit dus de fase is waar je al je content voor schrijft. Dat betekent bijvoorbeeld dat het niet nodig is om je bedrijf uitgebreid te introduceren, of uit te leggen wat je doet. Ook hoef je je lezers niet meer te overtuigen van het nut van de oplossingen die je biedt, want als het goed is weten ze dat al (ze zijn tenslotte klant!).

Stap 5: inventarisatie kennis in eigen bedrijf

Het maken van een magazine betekent dat je flink aan de slag moet met het (laten) maken van content. Toch hoef je misschien niet alles opnieuw te produceren. Ga na welke kennis er al is in je bedrijf. Zijn er interessante artikelen of blogs die hergebruikt kunnen worden? Infographics die in het blad geplaatst kunnen worden? Zijn er misschien onlangs nieuwe foto’s gemaakt van medewerkers of projecten? Dit scheelt je bij de productie van je blad.

Stap 6: Naam en vormgeving

De vormgeving van het magazine is heel belangrijk. Ga je voor vierkante of ronde vormen? Voor welke kleuren kies je? Welke richtlijnen qua beeld, tekst, foto-onderschriften en (sub)koppen wil je? Zorg voor een duidelijke en herkenbare uitstraling. De naam is daarbij heel belangrijk. Kies je voor een kort en krachtig woord? Wil je een subtitel toevoegen? Het moet in ieder geval in één oogopslag duidelijk zijn waar jouw magazine voor staat.

Stap 7: rubrieken bepalen

Nu je een goed beeld hebt van de inhoud en vorm van je blad, kun je concreter worden en rubrieken bedenken. Rubrieken geven je houvast bij het maken van je magazine: ze zorgen voor afwisseling in een blad én voor continuïteit over meerdere uitgaven heen. Sla eens andere bladen over voor inspiratie en denk bij het maken van rubrieken niet alleen na over variatie in inhoud, maar ook in beeld en vorm.

Stap 8: planning maken

Maak een planning waarin je van pagina tot pagina omschrijft wat de inhoud wordt. Noteer hierbij ook insteek, beeldideeën, uitvoerende en verantwoordelijke. Hoe gedetailleerder je planning, hoe beter je onderdelen eventueel kunt uitbesteden. Vergeet natuurlijk niet deadlines aan je planning te hangen.

Stap 9: creatie

Je kunt aan de slag! Schakel collega’s in, ga zelf op pad of zoek freelancers om onderdelen in te vullen. Natuurlijk kun je ook de volledige realisatie van je magazine uitbesteden aan een derde partij.

Stap 10: verspreiding

In de meeste gevallen zul je je blad per post verspreiden naar al je relaties. Maar een magazine is ook zeer geschikt om uit te delen op beurzen, mee te namen naar nieuwe klanten of om uit te delen onder collega’s. Ook zij zullen het leuk vinden om iets te lezen over hun eigen bedrijf en zich nog meer betrokken voelen!

Meer weten over het maken van je eigen magazine? Of heb je advies nodig bij een van bovenstaande stappen? Neem dan contact op!

Meer lezen over magazines?

Blog: als ik een magazine was, dan…

Offline content ouderwets? Echt niet!

De kunst afkijken bij Linda, Wendy en Chantal

Over Margriet Brus

Margriet Brus is content-coördinator bij Eisma Content Marketing. Ze begeleidt videoproducties, animaties, infographics en webinars en schrijft natuurlijk ook zelf artikelen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *