Is jouw geschreven content SEO-proof?

SEO, je hebt er vast wel eens van gehoord. Of misschien ben je er al heel fanatiek mee bezig. Als je graag wilt dat je geschreven content goed gelezen wordt, is een sterke SEO belangrijk. Wist je dat heel veel traffic op je website via Google komt? Daar staat tegenover dat onderzoek uitwijst dat wanneer men iets via Google zoekt, men niet verder kijkt dan de eerste vier resultaten. Pas wanneer je ècht heel graag wilt vinden wat je zoekt, of wanneer je zeker weet dat het te vinden is, kijk je verder op de volgende pagina’s. Vraag het jezelf eens af, hoe vaak bekijk jij de tweede zoekpagina van Google? Wat dus van belang is, is om in die eerste vier resultaten van Google terecht te komen. Hoe je dat precies doet? Juist, door middel van een ijzersterke SEO.

Het valt overigens niet mee om tegenwoordig nog bovenaan in Google te belanden. Door alle elementen zoals advertenties, Google shopping, rich snippets en video-resultaten blijft er vaak nog maar weinig ruimte over voor daadwerkelijke zoekresultaten. Dit maakt het overigens wel nòg belangrijker om je SEO goed op orde te hebben. Ik geef je graag een aantal tips die je zullen helpen om de SEO op orde te krijgen.

Maak een lijst met 60 keywords

Je lijst met keywords bestaat uit trefwoorden waarop je hoog wilt scoren in de zoekresultatenpagina’s van Google. Het gebruik van de juiste trefwoorden in je teksten vormt een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Door structureel gebruik van 60 zorgvuldig vastgestelde trefwoorden, wordt je content beter gevonden in Google. Het is belangrijk om deze lijst vast te stellen zodat iedereen dezelfde trefwoorden in zijn/haar content gebruik. Wanneer er bijvoorbeeld spelfouten worden gemaakt of andere schrijfwijzen worden gehanteerd zal Google de content lager ranken. De content dus niet in de eerste zoekresultaten verschijnen en wordt moeilijker gevonden door Google. In de Top 10 zitten keywords die exact omschrijven waarover je site gaat. Woorden die niet in je Top 10 passen én alle andere woorden waarop je gevonden wilt worden, zet je in de overige 50 keywords. Dit kunnen woorden zijn waar je doelgroep veel op zoekt, jargon in plaats van correct Nederlands of synoniemen die veel worden gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook een meervoudsvorm van een woord, omdat hierop meer wordt gezocht dan op de enkelvoudsvorm.

vindbaarheidVervolgens is het belangrijk om je keywords goed in te zetten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de belangrijkste keywords altijd zo veel mogelijk laat terugkomen, het liefst aan het begin van de tekst. Gebruik je ze in de titel of subkoppen, graag, maar zorg dan ook dat ze vooraan staan.

Leesbaarheid

Eenvoudige en toegankelijke content presteert beter bij je bezoekers en in Google. Belangrijk is vooral dat je voor mensen schrijft, dus in natuurlijke taal. Het gebruik van eenvoudige woorden, die je doelgroep begrijpt, draagt hier bijvoorbeeld aan bij. Houd je zinnen en alinea’s daarnaast kort en vermijd lange constructies met veel komma’s. Door kort en bondig te zijn krijgt je verhaal meer structuur. Een andere tip is om te letten op je schrijfstijl. Schrijf actief en persoonlijk. Hierdoor spreken je teksten beter aan en zijn ze ook beter te ‘scannen’.

Maak gebruik van links

Maak in de eerste instantie veel links aan náár de desbetreffende pagina op je site. Als er via veel links naar je pagina worden doorgelinkt maak je het makkelijker voor Google om je pagina te indexeren. Daarnaast is het belangrijk om in je tekst ook veel door te linken aan andere pagina’s. Bedenk waar je bezoeker behoefte aan heeft. Bijvoorbeeld productinformatie, FAQ’s of relevante aanbiedingen. Hiermee help je de bezoeker en voorkom je dat de bezoeker direct terugkeert naar de zoekresultaten. Hierbij is het van belang dat je in de linktekst al duidelijk maakt waar naartoe gelinkt wordt. Dus gebruik geen zinnetje als: Klik hier voor.., of, Lees meer..

Deze paar tips helpen je hopelijk een eindje op weg naar een ijzersterke SEO. Uiteraard zijn er nog veel meer punten waar je in je rekening mee moet houden als je wilt dat je content goed gevonden wordt, maar het begin is er.

Over Veerle Gnodde

Veerle Gnodde is journalist bij Eisma Content Marketing. Ze maakt onder andere videoproducties, schrijft artikelen en scripts en begeleidt webinars.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *